Wanneer je bedrijf (explosief) groeit, heb je onder andere mogelijk meer personeel nodig om aan de vraag van klanten te blijven voldoen. Niet alleen je bemensing is belangrijk, je dient wellicht ook andere systemen te gebruiken. Maar ook je klantcontact is een essentieel aandachtspunt. Want hoe behoud je persoonlijk klantcontact met relaties wanneer je enorm snel groeit? Inbound en outbound bellen, e-mailen, whatsappen en chatten. Tegenwoordig de meest voorkomende communicatievormen. Ben je goed bereikbaar? En heb je de volledige bezetting op deze kanalen? Het zou een mooie kans zijn om juist persoonlijk contact te houden met klanten.
Onthoud: ontgroei je klant niet. Blijf altijd persoonlijk, toegankelijk én en bereikbaar. In dit blog staan we stil bij wat zakelijke groei kan betekenen voor jouw klantcontact en zoomen we in op enkele praktische zaken die ervoor zorgen dat je in verbinding blijft met je klantbase.
Wat houdt bedrijfsgroei precies in?
Uiteraard is de groei van je bedrijf of onderneming iets wat iedere ondernemer wel graag zou willen. Maar wat houdt bedrijfsgroei precies in? Staat dit altijd gelijk aan omzetgroei of een groei in het aantal medewerkers? Bedrijfsgroei is ook op vele andere manieren te bewerkstelligen. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan:
Wat is het effect van bedrijfsgroei op klanten?
Het kan soms zo zijn dat je bedrijf, in jouw ogen, niet altijd even snel genoeg groeit. Maar wees je ook bewust wat dit voor effect heeft op jouw klantbase. Niets is meer destructief voor je bedrijf dan dat inmiddels vervreemde klantrelaties tevergeefs met hun favoriete merk in contact problemen komen. Zo bestaat namelijk de kans dat je al snel grip verliest op je organisatie en op je klanttevredenheid. Zorg dat je klanten altijd de volle 100% aandacht krijgen.
Waar het voor collega ondernemers (en andere externen) lijkt alsof je als bedrijf de wind volledig mee hebt, kost het vaak meer inspanningen om het groeiproces in goede banen te leiden. Een groeiende ondernemer is vaak te herkennen aan een aantal punten:
Hey Customer! over betekenisvolle relaties met klanten
Ken jij Hey Customer!, ons maandelijkse radioprogramma al? Op 28 april aanstaande vertelt Stella Fietsen, bekend van de e-bikes, over hoe zij explosief groeiden en daardoor de binding met klanten dreigden te verliezen. De relatie met de consument werd minder betekenisvol, medewerkers minder blij, het bedrijfsimago stond onder druk en de klanttevredenheid ging langzaam achteruit. Tijd voor actie dus. Luister daarom binnenkort naar de Business Case van Stella Fietsen’