Het winkelgebied wat het meest lijkt op het gemiddelde winkelgebied in Nederland, ligt in Friesland. En wel in Drachten, volgens het onderzoeksbureau wat het RTL-Nieuws heeft geraadpleegd. Gemiddeld in modewinkels, horeca-ondernemingen, diensten aanbieders, supermarkten en overige winkels. Zelfs de leegstand komt overeen met het gemiddelde in Nederland namelijk zo’n 10%. Ook in Drachten is de leegstand toegenomen vanwege de omvallende winkelketens. Zoals Dixons, Henk ten Hoor, Promiss en wellicht straks ook V&D. In het gat wat deze winkels achterlaten, springen kleine ondernemers, die het ‘net wat anders’ doen. Een ultieme klantbeleving bieden.
Het verschil
Zo is op de hoek, waar vroeger Promiss zijn kleding aanbood, een modewinkel geopend. Op de vraag waarom zij denkt wel succesvol te gaan worden, was het antwoord dat zij het net even anders aanpakt om de klant voor zich te winnen. Vriendinnenavondjes met een hapje en een drankje, persoonlijk stijladvies en een praatje met een bakje koffie. Of waar vroeger een lunchroom zat, heeft nu een ondernemer een nieuwe lunchroom geopend. Ook hij pakt het net wat anders aan. Alles wat in de lunchroom aanwezig is, is te koop. Zo staat in deze lunchroom nu al de derde bank. De eerste twee zijn samen met een cappuccino afgerekend en opgehaald.
Van toepassing op alle kanalen
Bovenstaande voorbeelden zijn van toepassing op alle vormen van klantcontact. Of het nu in een winkel-/horecagelegenheid is of via kanalen zoals spraak, e-mail, chat, WhatsApp of social media, succes draait om de klantbeleving. Vroeger waren ook de eerder beschreven winkelketens succesvol en kwam het publiek er in grote getalen op af. Nu wordt het koopgedrag op een geheel andere manier ingevuld en communiceren zij ook anders. Het is goed om daar af en toe bij stil te staan. Onderscheid uw organisatie zich nog van de concurrentie op het gebied van klantbeleving? Is uw klantcontactingang optimaal ingericht?
Uit de cloud
Onderscheidend zijn op het gebied van klantcontact en klantbeleving is een kunst. Het zijn uw medewerkers die het verschil maken. Wel moeten zij voorzien worden van de juiste tools om uw klant de klantbeleving te geven waar hij om vraagt. Uitbreiding- of vervanging van uw huidige communicatiemiddelen zoals uw telefooncentrale, e-mail-, chat-, en social media-applicaties, is vaak een hoge investering. En daar zit u in deze tijd waarschijnlijk niet op te wachten. Cloud-diensten, zoals het storm-platform, kunnen een oplossing zijn. Naast dat u exact weet wat u per maand betaald, zijn er ook geen hoge eenmalige investeringen. Bovendien zijn deze oplossingen ook nog eens snel te implementeren.
Het verschil maakt u door
- Het net even anders aan te pakken – innovatief zijn;
- Ultieme doelgroep bepaling – de klant kennen, erkennen en herkennen;
- Het nastreven van de beste klantbeleving tot in het diepst van uw onderneming;
- Continu bezig zijn met wat de klant aanspreekt;
- En het dan gewoon doen: Een ultieme klantbeleving aanbieden aan uw klanten.