Succesvol ondernemen is zo makkelijk nog niet. Je hebt met honderden zaken rekening te houden, waar je klantenbestand één van is. En misschien ook wel direct de belangrijkste. Wist je dat ruim 84% van de consumenten aangeeft dat de ervaringen met een organisatie net zo belangrijk zijn als het product of de dienst die ze leveren? Dit blijkt uit onderzoek van Salesforce. Met succes je business doelstellingen behalen begint bij onderscheidend klantgericht ondernemen.
En onderscheidend klantgericht ondernemen start met een gerichte (en goed doordachte) klantstrategie. In dit blog nemen we je mee in wat succesvol klantgericht ondernemen betekent, sommen we enkele klantstrategieën op die potentie hebben en geven we enkele tips en tricks om zelf van start te gaan (met de interne én externe implementatie).
Succesvol klantgericht ondernemen
Het onderhouden van klantrelaties is anno 2022 belangrijker dan ooit. Het is een essentieel onderdeel van ons werk geworden en niet meer weg te denken. Klanten zijn namelijk één van de drijvende krachten achter alle projecten waar we dagelijks mee aan de slag mogen. Hoe houd je klanten tevreden en hoe zorg je dat je voldoende – niet té veel en niet té weinig – bereikbaar bent voor je klanten? Dit alles heeft te maken met je klantstrategie.
Op welke manier jij onderscheidend onderneemt, is totaal afhankelijk van de context, de uitgangssituatie én de doelstellingen van jouw onderneming. De ene ondernemer biedt een product (of dienst) die niet te onderscheiden is van de concurrentie. In andere gevallen vind je prijs belangrijker. Het bieden van een unieke, merk gebonden, klant- en medewerker belevenis is in veel sectoren daarentegen wel onderscheidend. Een belevenis die betrokken klanten en medewerkers creëert. Dit alles start met een heldere strategie op welke wijze klantgericht te ondernemen. Een strategie die gebaseerd is op de ‘Purpose’ of het ‘Why’ van de onderneming. Vraag jezelf dus direct af ‘waar staan we nou eigenlijk voor’?
Klantstrategieën met potentie
Nu je hebt gelezen hoe belangrijk het wel niet is om een gerichte klantstrategie te implementeren om nóg succesvoller te ondernemen, ben je vast ook benieuwd in welke varianten deze te gebruiken is. In onderstaande opsomming ontdek je vier strategieën die je kunt toepassen op je huidige klanten. De vier strategieën geven je de mogelijkheid nóg succesvoller te ondernemen én sluiten elkaar niet uit (en zijn dus prima naast elkaar te gebruiken).