Vertel jouw personeel meer en maak meer winst
Uit vele jaren onderzoek naar succesvolle bedrijven komen elke keer weer een aantal dezelfde punten naar voren wat je als bedrijf moet doen om succesvol te zijn.
Een tweetal punten beschrijven wij in dit artikel.
- Het hebben van een duidelijke missie en visie die breeduit gedragen en gekend wordt
- Een holistische visie
Andere punten die naar voren kwamen en die wij in een volgend artikel bespreken zijn:
- Gebruik van KPI’s en dan vooral aandacht geven aan versnellers en vertragers
- Klanten goed kennen
- Langetermijnvisie speelt een grote rol, in dit verband spreken deze bedrijven over een blueprint
- Focus voor 80% op bestaande klanten
- Focus op bestaande producten maar met nieuwe toepassingen
- Dienstverlening persoonlijker maken
Missie en Visie
Veel bedrijven hebben vaak wel een visie, maar deze visie wordt of nauwelijks gekend door de medewerkers of wordt niet onderschreven. Opvallend is dat dit ook bij kleine bedrijven voorkomt, terwijl je zou verwachten doordat er minder bestuurslagen zijn en de directie beter bereikbaar is, het bij kleine bedrijven niet of althans minder zou voorkomen.
Het begint dus met een goede missie en visie om vervolgens deze in alle geledingen van het bedrijf te verankeren. (O.a. Asia Pacific Journal of Management, 31/2, 2014) en ook het bekende 7S-model van McKinsey noemt Shared Values, hier vertaalt als gedeelde significante waarden, als een van de zeven punten nodig om organisaties in beweging te krijgen.
Samengevat:
Missie+Visie+ communicatie= meer resultaat
Hoe zorg jij ervoor dat de missie en visie gedragen wordt?
Belangrijk om medewerkers meer betrokken te maken is door informatie niet over hun hoofden heen te communiceren, maar om met hen het gesprek aan te gaan. Communicatie is namelijk twee richtingsverkeer.
Begin met elkaar, dus management en medewerkers, te bespreken wat jullie als belangrijkste gedeelde significante waarden zien. Hier kan namelijk een verschil te zien zijn tussen de opvatting van het management en de medewerkers.
Kom tot een top 6 van belangrijke waarden.
Bijvoorbeeld:
- Professionaliteit
- Respect
- Vertrouwen
- Gelijkwaardigheid
- Klantgerichtheid
- Gastheerschap
Vervolgens ga je deze kernwaarden handen en voeten geven. Wat versta je onder professionaliteit? Klantgerichtheid? Enz. Bedoelen wij hetzelfde?
Het kan ook zijn dat het management bijvoorbeeld bepaalde waarden mist. In dit rijtje zou ik mij kunnen voorstellen dat het management ook Kwaliteit belangrijk vindt. Of misschien wel kwantiteit, er moeten een aantal zaken gewoon binnen een bepaalde tijdsperiode gedaan worden. Ook medewerkers kunnen bijvoorbeeld een aantal punten missen. Bijvoorbeeld werk/privébalans.
Als je het eens wordt over de gedeelde waarden en als voor iedereen duidelijk is wat er onder verstaan wordt, ga je deze waarden toetsen aan de missie en visie. Die missie en visie heeft misschien aanpassingen nodig.
En vervolgens hak je de knoop door en kom tot een missie en visie die gecommuniceerd wordt en waarvan iedereen ook daadwerkelijk op de hoogte is.
Je gaat als organisatie grote slagen maken door medewerkers te betrekken en te laten aangeven wat zij belangrijk vinden en als je dit tot een gezamenlijke missie en visie kan maken. Het maakt ook duidelijk wat er van iedereen verwacht wordt.
Deze missie, visie en kernwaarden blijf je tot vervelens toe herhalen en telkens weer vertellen. (80% van de succesvolle groeiers doet dit ook)
Bij Tulip Elite hebben wij enkele jaren geleden onze kernwaarden geformuleerd. Deze kernwaarden zijn:
- Samenwerken
- Eerlijkheid
- Continue verbetering
- Werkplezier
- Professionaliteit
Deze vijf kernwaarden zijn verder uitgewerkt. Wij toetsen onze doen en laten aan deze vijf kernwaarden. Daar voelen wij ons goed bij en gelukkig onze klanten ook.
Holistische visie op ondernemen en de onderneming
Een tweede punt wat meer omzet geeft, is het hebben van een holistische visie. Als bedrijf ben jij een onderdeel van een groter geheel. En je denkt van binnen naar buiten. (How great leaders inspire, Simon Sinek)
Bij een holistische visie worden problemen die ontstaan niet ad hoc opgelost, maar wordt gekeken naar het groter geheel. Als bedrijf ben jij je er ook van bewust dat je onderdeel bent van een grote geheel.
Als jij een productieproces hebt dat vervuilend is, dan is jouw productieproces niet optimaal. Het bezorgt jou wel misschien veel winst en omzet, maar je laat de samenleving of de wereld met jouw rotzooi zitten. Jouw verantwoordelijkheid houdt niet op bij de fabriekspoort. Bij de holistische visie kijk je dus verder. Je kijkt over de grenzen van de eigen muren heen.
Door nu na te gaan denken hoe jij én kan produceren én de samenleving kan verbeteren, ontstaat er binnen het bedrijf een andere denkwijze. Een denkwijze die onderneming overstijgend wordt. Klinkt misschien wat activistisch, maar uit een groot onderzoek van McKinsey blijkt dat bedrijven die én meer communiceren met hun medewerkers én meer holistisch denken 2,4 keer tot 4 keer meer winst maken dan hun concurrenten. Door holistisch te denken ontstaan ook ideeën over andere toepassingen van de producten die je al maakt.
Bijvoorbeeld aardappels niet meer verpakken in een plasticzak maar in een kartonnen doos.
Afval is geen restmateriaal
Uit jouw afvalstroom is weer energie op te wekken. (www.avr.nl/nl/afval-en-producten) Afval is geen restmateriaal meer maar een grondstof.
Bij ontwerp van het product al nadenken over hergebruik of recycling.
Gratis auto bij een thuisbatterij
Accu’s van een elektrische auto kunnen gebruikt worden als thuisbatterij en er zijn zelfs al autofabrikanten die de batterijcapaciteit van de auto gebruiken zo dat de auto als thuisbatterij ingezet kan worden. Een thuisbatterij die dezelfde opslagcapaciteit zou hebben als de auto kost meer dan een auto die dezelfde opslagcapaciteit heeft. Met andere woorden je krijgt een auto met een thuisbatterij cadeau of omgekeerd je krijgt bij jouw thuisbatterij een auto cadeau! (Vehicle to Home, V2H of vehicle to grid genoemd). Bijvoorbeeld de Nissan Leaf, Renault Zoe. Zie verder https://www.anwb.nl/auto/electrish-rijden/opladen/bidirectioneel-laden
Rugpijn door afgeknelde zenuw of door spanningen?
In de geneeskunde wordt met de holistische aanpak verrassende uitkomsten bereikt. Je bent dan niet bezig met symptoombestrijding, maar met het aanpakken van de oorzaak. Bijvoorbeeld bij klachten van rugpijn. Waar komt de rugpijn vandaan? Het kan natuurlijk een beknelde zenuw zijn, maar kan bijvoorbeeld ook het gevolg zijn van spanningen.
Medewerkers inzetbaarheid 3.0
Niet alleen als organisatie is de inzetbaarheid van medewerkers belangrijk binnen het bedrijf, maar ook de inzet vanuit de samenleving bekeken. Misschien is binnen de organisatie de inzetbaarheid van de medewerker wel goed geregeld, maar hoe is het als de medewerker thuiskomt? Kan de medewerker dan nog functioneren of gaat hij of zij gebukt onder geldzorgen, is er geen geld voor deze medewerker om aan vrijwilligerswerk te doen, iets waar zijn of haar ziel en zaligheid ligt? Bij een holistische denkwijze besteed jij hier als organisatie ook aandacht aan.
Meer mogelijkheden zien en krijgen door holistische visie
Bedrijven die een holistische kijk hebben, ontdekken meer mogelijkheden, zijn vaak een werkgever waar men graag wil werken, leveren een bijdrage aan de samenleving.
Zoals een van de werkgevers het samenvat, je krijgt dan geen medewerkers die bij jou komen werken voor het geld, maar je krijgt werknemers die samen met jou iets willen bereiken. Dat zijn heel ander soort medewerkers die je dan binnenkrijgt.