Wat! Is klant bij jou nog steeds koning? En jouw USP dan?
Als je in de jaren 80 of 90 van de vorige eeuw een verkooptraining of marketingtraining volgde, leerde je dat jouw bedrijf USP’s moest hebben. Unique Selling Points. Wat maakt jouw bedrijf uniek ten opzichte van concurrenten.
Voorbeelden USP:
Een mooi voorbeeld van een Unique Selling Point is de zeven jaar garantie die Kia geeft bij de aankoop van een nieuwe auto. Toen Kia deze zevenjarige garantie introduceerde in 2010 gaven de meeste automerken 12 maanden garantie.
Nog steeds, 12 jaar later, is zeven jaar garantie een Unique Selling Point, want de meeste automerken geven 24 of 36 maanden garantie. Waarbij 24 maanden garantie geven wettelijk verplicht is. Er is tot nu toe geen enkel automerk dat een garantietermijn geeft van ook 7 jaar. Zelfs de bijna technisch identieke Hyundai heeft geen 7 jaar garantie.
Door deze lange garantie te geven kregen consumenten vertrouwen in het onbekende merk KIA.
Meer voorbeelden van USP’s
- 24-uurs levering
Coolblue heeft dit Unique Selling Point benadrukt met als motto: “vandaag bestelt, morgen al in huis”. Dit bood Coolblue aan terwijl het gebruikelijk was om een aantal dagen op de door jou bestelde wasmachine of koelkast te moeten wachten voordat die bezorgd werd.
Hieronder geven wij nog een aantal voorbeelden van USP’s.
- Binnen 30 minuten is jouw pizza bezorgd anders je geld terug. (Domino’s pizza’s)
- 100 dagen recht op retour. (Zalando) Vergelijk dat eens met ruilen met bon binnen 14 dagen.
- 365 dagen na jouw online aankoop mag je ruilen. (Ikea)
- De hoogste jackpot van Nederland. (Eurojackpot jackpot 57 miljoen euro)
- Snelste internetprovider van Nederland. (Ziggo)
- De beste in groenten en fruit. (Lidl)
- Marktleider in gastronomie. (Segafredo koffiebonen)
- Keukenzaak met eigen monteurs. (Keukenconcurrent)
- Twee brillen voor de prijs van een. (Eye Wish opticiens)
- ISO 27001 gecertificeerd. (Tulip Elite)
- Je nieuwe bril klaar in 1-uur. (Pearl)
- Geen aanbetaling nodig bij jouw bestelling. (Hornbach)
- Gratis thuisbezorgd. (Karwei)
- Gratis geïnstalleerd. (Quooker)
- Maandelijks opzegbaar. (Netflix)
- Onderhoudsbeurt gratis. (Stella fietsen)
- Gratis haal- en breng service. (Lexus)
- Omruil garantie. (TUI)
- Onze helpdesk is 24 uur, 7 dagen in de week bereikbaar. (Eneco)
- Ergens anders goedkoper gezien, dan krijg je product gratis. (Jumbo)
- Uit voorraad leverbaar. (Seats and Sofa’s)
- Onze gediplomeerde medewerkers. (Kruitvat)
- Op maat gemaakte schoenen. (Kops)
- Productie en ontwikkeling in eigen beheer. (Eizo monitoren)
- Wij zijn een familiebedrijf met een lange geschiedenis.(Kesbeke tafelzuren)
- Niet tevreden geld terug. (Zeeman)
- Altijd in de buurt. (Kwikfit)
- 100% natuurlijk. (Talalay Matrassen)
- Achterafbetaling. (Wehkamp)
- De winkel voor iedereen. (Blokker)
- Alleen de beste kwaliteit. (K3Delta)
- 100% origineel. (shop.volkswagen.nl)
- op waterbasis. (sikkens verf)
- goed voor de natuur. (hederawinkel)
- kies zelf jouw kleur.(zijwielrent)
- Bepaal zelf jouw bezorgmoment. (DPD)
- De beste keuze. (keuze.nl)
- Huis gemaakt. ( De ballenboer)
- dagelijks vers ( Aafke bloemen)
- Verantwoorde keuze. (homefriends)
- Goed voor mens en natuur. (Landgoed Blom)
- 100% plantaardig. (Sense)
- 100% biologisch afbreekbaar.(Roll’eat)
- vers garantie.(Albert Heijn)
- Uniek handwerk. (Etsy)
- Heel veel keus. (vloerenhandel)
- 100% pasvorm garantie. (Tailorstore)
En zo zijn er nog tientallen voorbeelden te bedenken. Ik heb hier een behoorlijke lijst gegeven. Om inspiratie op te doen. Staat jouw USP erbij? Of heb jij een USP die andere niet hebben? Reageer zou ik zeggen en inspireer anderen.
Maar let op! Wat een jaar geleden misschien nog een Unique Selling Point was. Bijvoorbeeld levering binnen 24 uur voor witgoed, kan nu achterhaald zijn omdat bijna alle witgoedbedrijven nu binnen 24 uur leveren. Het is dan geen Unique Selling Point meer.
Maar in jouw branche kan 24-uurs levering nog wel bijzonder zijn. Bijvoorbeeld een akkoord op een hypotheek aanvraag binnen 24-uur.
Een mooi voorbeeld van USP’s die bijna elk jaar veranderen zijn bijvoorbeeld de camera’s van mobiele telefoons. Steeds meer megapixels krijgen camera’s van de mobiele telefoons. De camera van de Samsung S22 (2022) ultra heeft 108 megapixels. Mijn Samsung S9 uit 2018 moet het nog met 16 megapixels doen.
Of computers. Mijn eerste computer heb ik gekocht, omdat de USP van deze computer een harde schijf was van 40 MB. De meeste computers werden toen geleverd met een harde schijf van 20 MB. Nu hebben computers harde schijven van 1 Terabyte. Dat is 25.000 × meer opslag.
Is de klant is koning nog een USP?
Misschien is dit wel de bekendste USP: “bij ons is de klant koning” uit 1926 ook wel achterhaald. Waarom? Omdat de klant misschien als keizer behandeld wil worden. Of misschien wil de klant helemaal niet als koning behandeld worden, maar wil de klant als partner gezien worden. Of is eindelijk bij heel veel van jouw concurrenten ook ingedaald dat de klant als koning behandeld moet worden.
Van USP naar UBP
In deze paragraaf gaan wij verder in hoe je van USP’s naar UBP’s komt. Een heel belangrijke stap.
USP’s zijn vaak vanuit de onderneming bedacht. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zich ten opzichte van de concurrentie. Een nieuw gezichtspunt is om het unieke en onderscheidende vermogen van jouw bedrijf te vertalen in een voordeel voor de klant. Dat zijn Unique Buying Points.
Unique Buying Points
Het gaat om het vertalen van de USP’s in een voordeel voor de klant. Voordelen onthoudt de klant beter. Dat wordt Unique Buying Point genoemd. Afgekort UBP.
Je kan zeggen bij het noemen van een USP zegt de klant bij wijze van spreken: nou en? En een UBP legt dat uit.
Voordelen zijn bijvoorbeeld: tijdsbesparing, gemak, comfort, besparing van geld, besparing van energie, meer omzet, minder kosten, meer winst, minder fouten, wegnemen van angst.
Een aantal voorbeelden:
USP: deze wasmachine centrifugeert op 1600 toeren per minuut.
UBP: de was komt er bijna droog uit.
USP: onze vliegtuigstoelen staan 96 centimeter uit elkaar.
UBP: je kunt comfortabel en ruim zitten.
USP: wij bieden laagsteprijsgarantie.
UBP: je weet dat je bij ons nooit te veel betaalt.
USP: ons bedrijf is ISO 27001 gecertificeerd. (Tulip Elite)
UBP: je hoeft je geen zorgen te maken over de beveiliging van persoonsgegevens als jij jouw klantenservice aan ons uitbesteedt.
USP: Wij hebben een eigen team bezorgers.
UBP: Omdat wij over eigen bezorgers beschikken pakken zij de wasmachine uit en sluiten de wasmachine aan en ze gaan niet weg voordat ze zeker weten dat alles werkt.
USP: Wij bieden zeven jaar garantie.
UBP: je hebt zeven jaar geen onverwachte kosten en deze garantie kunnen wij alleen bieden door de kwaliteit van onze producten.
USP: uit voorraad leverbaar
UBP: omdat wij uit voorraad leveren heb jij jouw nieuwe bankstel binnen enkele dagen in huis.
USP: Op maat gemaakte schoenen
UBP: Omdat wij speciaal voor jou de schoenen op maat maken ervaar je een ongelofelijk comfort, een perfecte pasvorm en gaan de schoenen lang mee.
USP: met nano technologie
UBP: door gebruik te maken van nano technologie hoef jij je ramen nooit meer te wassen.
Nog betere UBP’s?
Of nog een stap verder. Dan schets je een aantal situaties waarmee de klant geconfronteerd wordt en waar jij als bedrijf de oplossing voor biedt.
Jouw bril is kapot en je kunt niet zonder bril. Dankzij onze 1 uurs service hebt je gauw weer een nieuwe.
Jouw telefoon gaat kapot. Eigenlijk kun je de telefoon niet missen. Als jij bij ons langskomt dan krijg je meteen een werkend leentoestel mee als wij het toestel niet meteen kunnen maken.
Het is fijn dat jij bij ons besteld hebt en maak je geen zorgen als het niet in jouw auto past. Een aanhanger kan je bij ons gratis huren.
De Kano-methode gebruiken voor het verbeteren van jouw USP’s.
Bij de Kano-methode ga je jouw USP’s controleren vanuit drie gezichtspunten.
Op de eerste plaats zijn er USP’s, die eigenlijk geen USP’s meer zijn, maar die je gewoon moet hebben. De must be’s wordt dat in het Kano-model genoemd. Als alle webshops binnen 24 uur bezorgen moet jij dat ook aanbieden. Als alle automerken twee jaar garantie aanbieden is het geven van twee jaar garantie geen USP meer.
Het tweede gezichtspunt is nagaan wat jouw concurrenten aan USP’s hebben en kijken of jij dat beter kunt doen. Bijvoorbeeld de meeste concurrenten bezorgen gratis bij bestellingen van meer dan € 50,-. Ga eens na of jij al gratis kan bezorgen vanaf € 40,-. Dit wordt more is better genoemd. Of bij de concurrent kan je live chatten tijdens kantooruren. Bij jou kan je 24 uur 7 dagen in de week geholpen worden door middel van een live chat. Retourzendingen worden opgehaald in plaats dat de klant zelf het pakket terug moet sturen.
En tenslotte de delighters. Dat zijn USP’s die concurrenten niet of nauwelijks hebben.
Een delighter bereik je bijvoorbeeld door als de klant bij jou bestelt deze klant gebruik laten maken van jouw opslagruimte. Of de klant krijgt via een portal de mogelijkheid om ook jouw rekentools te gebruiken. De klant kan drie uur gratis bij jou parkeren en ook bij andere winkels boodschappen doen. Je levert de benodigde serviceartikelen ruim en gratis mee, zonder dat je dit van tevoren hebt vermeld.
Tulip Elite kan jou helpen een aantal USP’s en daarmee ook het aantal UBP’s te vergroten. Neem daarom contact met ons op en start binnen nu een twee dagen met betere USP’s en UBP’s.