Je overweegt al langer om de keuze te maken tussen het uitbesteden van je klantenservice of het toch zelf te doen. Het outsourcen van je klantenservice kan een goede manier zijn om je organisatie door de verschillende groeifasen heen te helpen. Van eenmanszaak tot aan multinational; uitbesteden van klantcontact kan helpen bij het bewerkstelligen van gecontroleerde groei en brengt je de nodige interne productiviteit terug. Jouw klantcontactcollega’s behouden betere focus en werkbalans. Er liggen veel kansen bij uitbesteding en in het bijzonder bij je klantenservice.
1. De klantenservice uitbesteden betekent een service verbetering
Een goede klantenservice verzorgt de interacties tussen klanten en bedrijven. In het meest ideale geval worden klanten van jouw onderneming te woord gestaan door specialistische klantcontactmedewerkers. Wanneer je als ondernemer ziet dat klantenbinding (en goed persoonlijk klantcontact) je veel kunnen brengen, zal je sneller geneigd zijn je klantenservice uit te besteden aan échte vakspecialisten.
Besluit je je klantcontact uit te besteden, dan ervaar je zelf meer tijd om te focussen op hetgeen waar jouw specialisatie ligt. Zo ben je altijd bereikbaar terwijl jij je kunt focussen op waar jij echt goed in bent, lever je de beste diensten (of producten) en krijgen je klanten alle tijd en aandacht die zij vereisen.
2. Uitbesteden betekent uiteindelijk lagere kosten
Een van de grootste obstakels die je mogelijk ervaart, zijn de verwachte hoge kosten. Meer kosten dan wanneer je dit zelf intern zou oppakken. Maar het tegenovergestelde is waar. Hoeveel kost het precies om de klantenservice uit te besteden? Besef je goed dat wanneer je intern vakmensen aan het werk wilt zetten je dit de nodige investering kost: werven, selecteren, opleiden en een passend salaris. Eenmaal een klantcontactteam staan, heb je ook nog andere attributen nodig zoals apparatuur, software en secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo’n klantcontactteam dien je ook doorlopend te trainen en te blijven opleiden om nóg hogere klanttevredenheid te verkrijgen.
Wanneer je besluit je klantenservice te outsourcen, dan scheelt het je aanzienlijk in kosten. Toch mag kostenbesparing niet het enige motief zijn om de klantenservice uit te besteden. Elk bedrijf moet de kwaliteit van de dienstverlening hoog in het vaandel hebben. Elke onzorgvuldigheid of incompetentie kan al snel leiden tot verlies van klanten.
3. Vakmensen hebben uitgebreide kennis en kunde in huis
Klantenservice is een écht vak. Dat kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Klantenservice vereist vaardigheden en kennis. Er zijn veel geschikte methoden, praktijken en technieken die alleen een getrainde klantenservicemedewerker kent. Wanneer je besluit je klantenservice te outsourcen, dan kies je voor bedrijven die 24/7 bezig zijn met klantcontact. Die bezig zijn met het continu doortrainen van klantcontactspecialisten.
Ook je resource-management verbetert aanzienlijk. Hoe groot, bekwaam of proactief je klantenserviceteam ook is, het blijft een kunst om iedere klantenservice kwestie te beheersen.
Benieuwd naar de overige 4 redenen om wél te gaan outsourcen? Lees het hele artikel hier.