Met je webshop de grens over gaan is booming business. Het internet biedt enorme kansen om internationaal voet aan de grond te krijgen. Het klinkt als een eenvoudige klus; vertaal de webshop naar de taal van het land, besteed wat geld aan online adverteren en de orders stromen vanzelf binnen. Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Lokale cultuur en voorkeuren
Los van de taal zijn er veel meer verschillen tussen landen. Om vertrouwen te winnen, is het belangrijk dat jouw stijl ook internationaal aanspreekt. Voor je begint, is het belangrijk om goed naar de lokale cultuur en voorkeuren te kijken. Zorg dat je de markt kent en richt je op de juiste landen. Wordt jouw product in het buitenland net zo makkelijk online gekocht? En wat zijn de do’s en dont’s bij jouw publiek? Maak vervolgens een goede inventarisatie van wat er allemaal aangepast moet worden. En dat zit soms in kleine dingen.
Het zit in de details
De meeste punten zijn geen rocket science maar wel belangrijk:
- Valuta en btw: gebruik de valuta van het specifieke land en kijk of je prijzen in verhouding zijn met concurrenten. En hierbij pas je natuurlijk ook de lokale btw-regelgeving toe
- Betalingsopties: welke betalingsopties zijn mogelijk en waar gaat de voorkeur naar uit? Zo is Ideal bijvoorbeeld echt Nederlands en worden in andere landen creditcards en PayPal meer gebruikt
- Verzend- en leveringsopties: wat zijn de standaard levertijden en welke verzendpartijen zijn er? Ga je vanuit het buitenland versturen en heb je dus een warehouse nodig? Denk ook aan retourzendingen en hoe je die wilt afhandelen (plus wat daarvoor aan regelgeving van toepassing is)
- Maten en afmetingen: kledingmaten en afmetingen zijn niet universeel. Let daar goed op bij je productomschrijvingen
- Taal: laat je website teksten professioneel vertalen. Zo weet je zeker dat je uitdrukkingen en beschrijvingen gebruikt die echt passend zijn (en dus ook de juiste maten en afmetingen). Hou er rekening mee dat teksten in een andere taal niet altijd even lang zijn als in het Nederlands. Dat kan dus gevolgen hebben voor de opmaak van je site
- Klantenservice: zorg ervoor dat je nieuwe klanten in hun eigen taal bij je klantenservice terecht kunnen. Een goed omnichannel platform maakt het makkelijker om vanuit verschillende landen bereikbaar te zijn via dezelfde software (inclusief koppeling met je CRM en ticketing tools)
- Telefoonnummer: als klanten telefonisch contact met je kunnen opnemen, gebruik dan een lokaal telefoonnummer. Niemand zit te wachten op bellen naar het buitenland en het komt niet klantvriendelijk over. Houd bij het kiezen van een nummer rekening met de lokale regels en kijk naar wat gebruikelijk is in jouw branche
- Kwaliteitskeurmerken & reviewscores: om vertrouwen op te bouwen zijn keurmerken belangrijk. Net als reviewscores. Verdiep je in wat er gebruikelijk is in het land van je keuze zodat je betrouwbaar overkomt
Het lijkt allemaal heel eenvoudig. Met gezond verstand en deze checklist van Thuiswinkel.org kom je een heel eind.
Durf een expert in te schakelen
Wees ook niet bang om een expert in te schakelen. Want als jouw merk/bedrijf grootse plannen heeft, dan moeten die goed onderbouwd uitgevoerd worden en niet half of met foutjes.
Zo zijn wij van Sound of Data bijvoorbeeld gespecialiseerd in het zorgen dat jouw klantenservice waar ook ter wereld goed bereikbaar is zowel per telefoon als via digitale kanalen. We regelen je telefoonnummers in het buitenland en integreren telefonie in je omnichannel platform zodat alle informatie centraal beschikbaar is. Zo kunnen jouw agents ook in het buitenland met dezelfde informatie en tools werken. En bellen je klanten naar een lokaal nummer in plaats van zo’n fout +31 nummer. Lekker vertrouwd en dus laagdrempelig.
Creëer vertrouwen en begrip
Dat vertrouwen is een belangrijke schakel om te zorgen dat jouw nieuwe publiek klant wordt. Hoe beter jij die nieuwe markt begrijpt, hoe beter je aan de verwachtingen kan voldoen. Je wil geen kostbare of gênante fouten maken en je eigen glazen ingooien voor je goed en wel begonnen bent. Maar laat je ook niet tegenhouden door alle haken en ogen, bereid je goed voor en schakel experts in wanneer nodig. Ja, dat kost misschien meer maar een goede expert verdient zich vanzelf terug. Want het scheelt jou een hoop tijd, stress en dus geld. En dan wordt die sprong naar het buitenland sneller succesvol.