Denk je eraan om je klantenservice uit te besteden naar een klantcontactcenter in het buitenland? Of zou je graag aanzienlijk willen besparen op je (personeels)kosten, maar wil je wel je huidige kwaliteit behouden? Dan is offshoring naar Suriname een stap die je zeker wilt overwegen.
Naast het welbekende kostenvoordeel dat kan oplopen tot wel 30%, heeft Suriname ook veel te bieden op andere vlakken. Zo is er veel hoog opgeleid personeel beschikbaar en is het tijdsverschil met Nederland erg gunstig, waardoor klanten ook in de avond bij je klantenservice terecht kunnen voor vragen.
Waarom offshoren naar Suriname?
1. Goede beheersing van de Nederlandse taal
Het eerste voordeel van offshoring in Suriname is natuurlijk het feit dat er in Suriname perfect Nederlands gesproken wordt. Dit vereenvoudigd niet alleen de communicatie met het hoofdbedrijf, maar houdt ook in dat je Nederlandse klanten gewoon in het Nederlands geholpen kunnen worden. Doordat wij werken met gemixte teams van zowel Nederlandse als Surinaamse klantcontact medewerkers op onze offshore locatie in Paramaribo, is ook het lijntje naar de Nederlandse vestiging kort. Teleperformance kan zo een goed functionerende, Nederlandssprekende klantenservice voor jouw bedrijf garanderen tegen een lage, offshore prijs.
2. Gunstig tijdverschil: ook in de avond bereikbaar voor jouw klanten
Door het gunstige tijdverschil van 4 uur in de winter, 5 in de zomer, wordt de Nederlandse werkdag met minimaal 4 uur verlengd. Dit betekent dat je klantcontact medewerkers beginnen wanneer de Nederlandse werkdag start, maar doorgaan tot de Surinaamse werkdag eindigt. Aangezien men in Suriname toch al gewend is om vroeg te beginnen i.v.m. de hoge temperaturen, is dit een win-win situatie voor beide partijen. Wanneer klanten van jouw bedrijf dus ook nog in de avond contact op willen nemen, is dit makkelijk mogelijk een zonder meerprijs te hoeven betalen; zonder extra (avond)tarieven is jouw klantenservice dus eenvoudig tot 21.00 of 22.00 uur open.
3. Begrip van de Nederlandse cultuur en servicegerichtheid als tweede natuur
Bij Surinamers zit behulpzaamheid en servicegerichtheid in het bloed; vriendelijkheid, oprechte interesse en een warm karakter zijn eigenschappen die Surinamers als geen ander kenmerken. Wanneer je overweegt om je klantenservice te verplaatsen naar een klantcontactcentrum in Suriname, kun je er dus volledig op vertrouwen dat jouw klanten met een open en vriendelijke houding geholpen worden.
Tegelijkertijd zijn Surinamers natuurlijk bekend met de Nederlandse cultuur, wat ervoor zorgt dat het mes ook hier aan twee kanten snijdt. Door de affiniteit van Surinamers met Nederland en de Nederlandse cultuur, is de kans op miscommunicatie of frustratie door cultuurverschillen aanzienlijk kleiner dan bij andere offshore bestemmingen. Dit maakt niet alleen de communicatie met jouw offshore partner een stuk soepeler, maar zorgt er ook voor dat jouw klantenservicemedewerkers op een gepaste manier omgaan met jouw klanten; namelijk, volgens Nederlandse standaarden.
4. Laag risico op miscommunicatie of teleurstelling
Aangezien cultuurverschillen en taalbarrières vaak tot de grootste risico’s van offshoringbehoren, zijn deze risico’s voor offshoring in Suriname aanzienlijk kleiner. Door het unieke concept van Teleperformance om met gemixte teams te werken, wordt dit risico zelfs nog meer beperkt. Door de aanwezigheid van zowel Nederlandse als Surinaamse werknemers op onze vestiging in Paramaribo, wordt het wederzijdse cultuurbegrip verder versterkt, wat de kwaliteit van de communicatie van offshore personeel met jouw bedrijf én jouw klanten alleen maar ten goede komt.
5. Hoge kwaliteit voor een lage prijs: groot aanbod in hoogopgeleid personeel
Een laatste misverstand dat nog te veel in omloop is, is dat de kwaliteit en standaarden van offshore medewerkers lager ligt dan in Nederland. Dit is voor Suriname echter zeker niet het geval. Surinaamse jongeren hebben hoge ambities en willen zich graag verder door ontwikkelen na hun studie. Vanuit verschillende opleidingsinstituten komen er daarom elk jaar honderden potentiële medewerkers bij, waarbij ook veel Nederlandse studenten- met of zonder Surinaamse achtergrond- (terug) verhuizen naar Suriname.Om onze werknemers in hun ontwikkelbehoeften te voorzien, besteedt Teleperformance veel aandacht aan training en het creëren van doorgroeimogelijkheden voor medewerkers binnen het bedrijf. Zo bieden we onze klantenservicemedewerkers de kans om zich door te ontwikkelen binnen het bedrijf in onze speciaal hiervoor ontworpen Teleperformance Academy. Voor Nederlandse klantcontactmedewerkers die zich graag verder willen ontwikkelen in een andere culturele setting én een unieke ervaring willen opdoen op zowel persoonlijk als zakelijk vlak, bieden wij ook de Caribbean Experience. Met deze initiatieven en ontwikkelprogramma’s voor werknemers, streeft Teleperformance ernaar om de beste werkgever van Suriname te worden. En tevreden werknemers vertalen zich uiteraard in goede resultaten.
Offshoring in Suriname met Teleperformance: hoge kwaliteit voor een lage prijs
Op onze offshore locatie in Paramaribo, garanderen wij door middel van duidelijke communicatie, oog voor tevreden en goed getrainde medewerkers dat de kwaliteit van jouw offshore activiteiten gewaarborgd worden. Teleperformance heeft een unieke benadering die we offshoring 2.0 noemen. Dit houdt in dat we werken met bewezen kwaliteitsnormen en besturingsmodellen, en dat jij als uitbesteder de prestaties van zowel je benchmark als je offshore team op ieder moment kunt volgen en vergelijken.
Waarbij het kostenvoordeel van offshoring in het verleden nog wel eens verloren ging bij bedrijven door een gebrek aan lokale kennis, duidelijke communicatie of door verkeerde verwachtingen, zijn de risico’s hierop bij onze nieuwe benadering volledig afgedekt.
Aangezien de lonen in Suriname tot wel 50% lager zijn dan in Nederland, zorgen bovengenoemde voordelen van offshoring in Suriname in combinatie met onze unieke offshoring benadering ervoor dat er aantoonbaar gelijkwaardige kwaliteit met volledige transparantie wordt geleverd.
Ben je door dit artikel nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor offshoring binnen jouw bedrijf en wil je graag meer weten over de mogelijkheden van offshoring in Suriname? Ga dan mee op onze studiereis en ervaar The Caribbean Experience met TP, zie hier het programma van deze studiereis.
Voor vragen over deze studiereis of outsourcing in het algemeen, kun je contact opnemen met kevin.devries@teleperformance.com