Klantcontactmedewerkers die met jou meedenken, wat fijn!
Klantcontactmedewerkers die met jou meedenken zijn zowel voor de bellende klant als voor het bedrijf waarvoor de medewerkers werken van onschatbare waarde.
NMB denkt met u mee
“De NMB denkt met u mee”, was meer dan 16 jaar de reclameslogan van de Nederlandsche Middenstandsbank. Het is natuurlijk niet de bank die meedenkt, maar de medewerkers die daar werken die vorm moeten geven aan het meedenken. Deze reclameslogan behoort tot de klassiekers.
Theo Postma is de bedenker van deze in mijn ogen nog steeds mooie slogan. Dezelfde man heeft ook het begrip “Het Zwitserleven gevoel” bedacht. Een begrip dat zelfs in de Van Dale, woordenboek der Nederlandse taal is opgenomen.
Bij Tulip Elite beschikken wij gelukkig over meedenkende medewerkers. Zo’n medewerker moet over heel wat eigenschappen beschikken om “meedenker” te worden. Een aantal eigenschappen moet een medewerker van nature hebben en een groot aantal eigenschappen of vaardigheden kunnen worden getraind. Dat trainen gebeurt zowel door interne trainers als door middel van het inschakelen van externe trainers.
Eigenschappen “meedenkers”
Laten wij eens beginnen met het opsommen waarover een meedenkende klantcontactmedewerker moet beschikken:
- De juiste vragen kunnen stellen
- Goed kunnen luisteren
- Empathisch vermogen hebben
- Kennis
- Ervaring
- Oplossingsgericht kunnen denken
- Oprechte interesse hebben en tonen
- Betrokkenheid
- Creativiteit
- Net een stapje extra willen doen
- Proactief zijn
Misschien vergeet ik nog een aantal eigenschappen. De oplossing die de klantcontactmedewerker biedt moet natuurlijk ook voor de opdrachtgever haalbaar en acceptabel zijn.
Met alleen de eigenschappen van meedenken zoals hierboven genoemd zijn wij er natuurlijk nog niet. Ook andere eigenschappen, kennis en kunde zijn van belang voor een goede klantcontactmedewerker.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Een heel groot aandachtspunt bij Tulip Elite is kennis bij de medewerkers van de AVG. (Algemene Verordening Gegevensbescherming) De medewerkers zijn niet alleen uitgebreid voorgelicht en getraind in wat deze wet inhoudt, maar krijgen wekelijks een mail met daarin een te beantwoorden vraag over gegevensverwerking. Zo houden wij actief paraat de kennis, van de AVG.
En voordat medewerkers gaan bellen of gebeld worden moeten ze een training met goed gevolg hebben doorlopen over wat wel en niet mag ten aanzien van de gegevens waarmee ze werken. Deze training wordt jaarlijks herhaald. En zoals hierboven aangegeven wekelijks wordt de kennis getoetst.
Beantwoorden van e-mail, whatsapp, en telefoon
Ook de opdrachtgever waarvoor wij bellen of waarvoor wij de e-mail, whatsapp en telefoon beantwoorden kan aanvullende eisen stellen.
Natuurlijk perfect Nederlands, Vlaams of Frans spreken. Bepaalde verplichte teksten noemen die bijvoorbeeld de opdrachtgever in elk gesprek of elke mail of whatsapp opgenomen wil hebben. Offertes maken of vergelijkingen maken. Klachtenregistratie op systemen van onze opdrachtgever, agenda’s inplannen van de buitendienst, afspraken bevestigen.
En daarnaast vinden wij het bij Tulip Elite belangrijk dat onze medewerkers met elkaar zorgen voor een goede werksfeer, kennis delen en collegiaal zijn.
Klantcontact is niet alleen maar even de telefoon aannemen of een mail of whatsapp beantwoorden
Kortom zowel bij Tulip Elite als bij elk ander bedrijf zijn er nogal veel eisen waaraan een goede klantcontact medewerker aan moet voldoen. Het is niet alleen maar even de telefoon aannemen, maar is oprecht de klant helpen. De klant belt niet voor niets.
Klantcontactmedewerkers die met jou meedenken wat fijn. Je vindt ze bij Tulip Elite!