Het kwartje van Kok en koude acquisitie wordt warme acquisitie door belactie
Het kwartje van Kok is de aanduiding van een accijnsverhoging op brandstof in 1991 van 25 cent (11 eurocent). De naam verwijst naar de minister van Financiën Wim Kok.
Er waren diverse redenen om deze verhoging door te voeren. De belangrijkste reden was dat het ingevoerd werd als tijdelijke maatregel om een tijdelijk tekort op de begroting te vullen.
Andere redenen waren: het autoverbruik ontmoedigen, wat goed zou zijn voor het milieu, energiebesparing en om een beter evenwicht te bereiken tussen de kosten van reizen met de auto en reizen met het openbaar vervoer.
Bij veel mensen bestond en bestaat het idee dat dit kwartje een tijdelijke maatregel zou zijn. Alleen bij het verdedigen van het wetvoorstel in de Tweede en Eerste Kamer is daar niet over gesproken. Althans het is niet toegezegd.
Pogingen van o.a. de VVD, LPF en PVV om het kwartje af te schaffen hebben het steeds niet gehaald en elke keer komt ook de discussie over dit kwartje terug in de politiek. Vooral rond verkiezingstijd en bijvoorbeeld ook nu gelet op de sterk gestegen benzineprijzen.
Koude acquisitie.
Als wij prospects (dat zijn mogelijke klanten) bellen krijgen wij vaak te horen van de prospect dat hij of zij ons zelf wel terug belt. “Ik bel zelf wel terug”, krijgt de agent dan te horen.
Het komt bijna nooit voor dat een prospect terugbelt, net zoals misschien de discussie over het kwartje van Kok nooit verdwijnt.
Gelukkig weten onze callcenter medewerkers (agents) hier goed mee om te gaan en zij zorgen ervoor dat er alsnog een goed gesprek tot stand komt.
Niet alleen door het stellen van de juiste vragen, maar ook omdat Tulip Elite, gebruik maakt van geavanceerde computerprogramma’s, die snel vergelijkingen maken tussen verschillende aanbieders. De medewerker ziet in een oogopslag een aantrekkelijke aanbieding voor deze prospect en kan zo een goed voorstel doen. De vergelijking richt zich niet alleen op het prijsaspect van het aanbod, maar ook voorwaarden en dergelijke worden meegenomen in de vergelijking.
Vergroot de kans op terugbellen
De prospect kan dan hier meteen op in gaan of gaat kijken of ons voorstel klopt. De kans dat hij of zij inderdaad dan terugbelt, is veel groter geworden. Zeker als de prospect gezien heeft dat hij of zij geen betere aanbieding kan vinden.
Nutteloos telefoontje met waardevolle informatie
Hoewel dit misschien in eerste instantie een nutteloos telefoontje lijkt, is dat niet zo. Prospects die nu een goed contract hebben krijgen dat ook van ons te horen. Je merkt dan dat de prospect zelf gaat aangeven dat hij graag gebeld wil worden door ons, als hij opnieuw voor de keuze staat om een nieuw contract af te sluiten. Vaak geeft hij of zij ook nog aan hoeveel maanden voor afloop contract datum hij of zij zich gaat oriënteren en wanneer bellen zin heeft. Uiteraard leggen wij dit terugbel moment graag vast.
Door terugkoppeling met opdrachtgever ontstaat een win-win situatie
Onze opdrachtgevers krijgen van deze gesprekken een terugkoppeling met waardevolle informatie waarom klanten niet over willen stappen. Zo kan de opdrachtgever zijn aanbod aanpassen op grond van de verkregen informatie.
Bijvoorbeeld:
Prospect wil overstappen
Als veel prospects wel willen overstappen, maar bijvoorbeeld geconfronteerd worden met een boete wegens het voortijdig beëindigen van het contract.
Dan kunnen wij met de opdrachtgever afspreken dat boetes tot € 100 vergoed worden aan de klant. Dit komt dan bijvoorbeeld erop neer dat klanten die nog een jaar te gaan hebben toch zonder verdere kosten kunnen overstappen en van het betere aanbod dat jij dan biedt kunnen profiteren.
Klant zit vast aan contract
Of klanten denken dat ze nog maanden aan een contract vastzitten, maar een van de bepalingen in het contract staat toe het contract voortijdig te beëindigen als er een tariefstijging plaatsvindt die meer bedraagt dan de inflatie. En jij weet dat bij dit contract het geval is.
Voorstel is niet aantrekkelijk genoeg
Of veel klanten geven aan dat jouw voorstel niet aantrekkelijk genoeg is. Dan kan jij nagaan of een scherper aanbod voor bijvoorbeeld een bepaalde groep klanten mogelijk is. Bijvoorbeeld klanten met een belegd vermogen van meer dan € 150.000, -.
Belactie wordt succesvoller door samenwerking
Kortom door deze terugkoppeling en samen met de opdrachtgever wordt de belactie die op touw gezet is steeds succesvoller. Dat is het leuke van met elkaar samenwerken. Kansen zien en kansen benutten.
Koude acquisitie wordt warme acquisitie
Zo wordt koude acquisitie warme acquisitie met een enorme toename van het slagingspercentage van daadwerkelijke verkoop. En de klant is ook blij en tevreden. Hij of zij heeft een beter contract, hoeft zelf niet meer te onderzoeken of het voordeliger kan en al het werk wat eventueel gemoeid is met overstappen wordt voor hem of haar geregeld. Makkelijker kunnen wij het niet maken, wel voordeliger.