Je bent ze vast wel eens tegengekomen; bedrijven die 0900-nummers gebruiken voor klantenservice. In zo’n geval betaalt de beller (een deel van) de kosten. Klinkt aantrekkelijk maar het is niet altijd toegestaan.
Telefonie is duur
Veel bedrijven zien telefonie als de duurste vorm van klantenservice. Een agent kan maar één klant tegelijk te woord staan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld chat of social media waarbij vaak meerdere gesprekken door elkaar worden gevoerd. Een 0900-nummer is in de meeste gevallen een nummer waarbij de beller betaald voor het gesprek. Met zo’n nummer verdien je (een deel van de kosten) terug. En, afhankelijk van tarief en het volume, kun je zelfs inkomsten genereren.
Verkoopgerichte diensten
Deze nummers worden veelal gebruikt voor verkoopgerichte klantenservice, zoals ticketverkoop en het boeken van een reis. Klanten hebben dan vaak de keuze om het gratis zelf via de website te doen of (deels) betaald per telefoon. Andere toepassingen zijn technische ondersteuning, informatiediensten (zoals weersvoorspellingen en inlichtingsdiensten), spirituele hotlines, amusement, liefdadigheidsinstellingen, (volwassen) chatdiensten en zelfs diplomatieke ambassades.
Wat zijn de belangrijkste voordelen?
Betaalde nummers hebben veel voordelen gemeen met andere niet-geografische nummers. Maar er zijn uiteraard ook verschillen vanwege de tarieven. Twee unieke voordelen:
- Bellers betalen mee, hierdoor betaal je niet alle kosten zelf. Afhankelijk van het tarief dat je kiest, kun je zelfs inkomsten genereren
- Afhankelijk van de nationale wetgeving, bepaal je zelf het tarief per minuut of per gesprek
Andere voordelen
- Kies je eigen nummer (afhankelijk van beschikbaarheid)
- 0900-nummers geven een gevoel van landelijke aanwezigheid
- Gesprekken kunnen overal worden afgeleverd. Zowel nationaal als internationaal en op elk soort platform
- De nummers zien er vaak eenvoudiger uit dan geografische nummers. Hierdoor zijn ze makkelijk te onthouden. Vooral als je een verkort nummer gebruikt (0900-XXXX). Je kunt ook kiezen voor een ‘naamnummer’. Dan gebruik je een term die met jouw soort bedrijf te maken heeft, bijvoorbeeld 0800-bloemen
- 0900-nummers combineer je makkelijk met extra diensten, zoals IVR, complexe routeringen, piekopvang en uitgebreide belstatistieken
Het belangrijkste nadeel
Klinkt positief allemaal maar hou er rekening mee dat je een betaald 0900-nummers niet zomaar kan gebruiken voor klantenservice. De EU heeft hier bijvoorbeeld strenge regels voor. Heeft iemand een product of dienst bij je gekocht, dan die klant jouw merk gratis of tegen lokale beltarief kunnen bellen. Want bij die aankoop heeft je klant toegang tot jouw klantenservice gekocht en mag je daar geen geld voor rekenen. Let dus goed op waar je dit type nummer voor wil gebruiken en wat hier de regels voor zijn. Misbruik leidt al snel tot klachten en ook de ACM is hier waakzaam op.
Is een 0900-nummer het juiste type nummer voor jouw bedrijf of twijfel je nog? Neem gerust contact met ons, dan kijken we met je mee zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt. Waar ook ter wereld.