Het werken op afstand is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Ook op klantenservice afdelingen. Steeds meer agents werken vanuit huis, wat zowel bedrijven als werknemers ten goede komt. Wat zijn hiervan de voordelen en welke uitdagingen moeten bedrijven overwinnen?
Werken met teams op afstand
Remote werken nam al toe voor de pandemie. Vooral cloudbedrijven werkten al met teams die niet op een kantoor in dezelfde tijdzone zaten. Ze bevonden zich soms zelfs in verschillende tijdzones en ontmoetten elkaar gewoon online. Tijdens de lockdowns werden veel bedrijven gedwongen om diezelfde strategie te implementeren. Mensen gingen thuis werken en de zaken gingen gewoon door.
Voordelen voor werknemers
Medewerkers ontdekten al snel dat thuiswerken verschillende voordelen opleverden. Ze konden flexibeler met hun werktijden omgaan, meer tijd met hun gezin doorbrengen (al werd dit tijdens de pandemie als minder positief ervaren toen gezinnen gedwongen samen thuis zaten) en waren minder tijd kwijt aan woon-werkverkeer. En bedrijven ontdekten dat thuiswerken niet half zo erg was als verwacht.
Voordelen voor bedrijven
Na de pandemie hebben veel bedrijven een meer hybride strategie aangenomen waarbij werknemers thuiswerken en werken op kantoor combineren, afhankelijk van hun rol en soort werk. Andere bedrijven hebben de thuiswerkstrategie omarmd, volledig of voor bepaalde afdelingen. Klantenservice is een van die afdelingen die niet per se op kantoor hoeven te werken vanwege de voordelen die het biedt, zoals:
Kostenbesparingen, verhoogde productiviteit, verbeterde klantervaring en meer.
Wil je meer weten over dit onderwerp. Lees verder hier verder.