Groei van de organisatie en centralisatie van processen zorgen ervoor dat zorgverleners steeds verder van uw cliënten af komen te staan. Dit komt de kwaliteit van de zorg helaas niet ten goede. Daarnaast wordt de zorg in Nederland steeds duurder. Het aantal mensen dat een beroep doet op thuiszorg neemt enorm toe door vergrijzing en stimulering vanuit de overheid om langer zelfstandig te blijven wonen. Dit legt een belasting op de thuiszorg, waardoor binnen de branche schaalvergroting plaatsvindt door overname van kleinere thuiszorgorganisaties. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw cliënten persoonlijke zorg ervaren én uw organisatie efficiënt blijft werken?
Bereikbaarheid van de zorgverlener
Doordat organisaties groeien is de kans groot dat de zorgverleners verder weg komen te staan van hun cliënt. Cliënten willen echter graag persoonlijke aandacht door een vertrouwd persoon en helaas conflicteert dit met het zo efficiënt mogelijk werken binnen grote organisaties, waarin collega’s moeten bijspringen in andere teams wanneer onderbezetting dreigt. Ook de bereikbaarheid van de zorgverlener is moeilijker te borgen.
Organisaties bestaan meestal uit zorgregio’s met een onderverdeling naar zorgteams die verantwoordelijk zijn voor bepaalde wijken in steden of dorpen. Hierbij worden al veel teams als zelfsturende teams ingericht waarbij zij de verantwoordelijkheid krijgen voor de planning en om de bereikbaarheid binnen het team te organiseren en te garanderen.
De ontwikkelingen
De bereikbaarheid werd van oudsher geregeld door cliënten naar een algemeen nummer te laten bellen. Hierna verbond een telefoniste de cliënt door naar de dienstdoende zorgverlener. Dit is door de groei van de organisaties een tijdrovende en kostbare schakel geworden. Cliënten vinden dit doorverbinden ook nog eens irritant en onpersoonlijk doordat ze tijdelijk in de wacht worden gezet. Om toch bereikbaar te zijn zie je dat zorgverleners vaak het mobiele privé nummer aan cliënten geven. Helaas bellen cliënten dan ook wanneer uw medewerker geen dienst heeft, waardoor deze onnodig wordt belast. Bovendien heeft u op deze manier geen inzicht in het belverkeer, zoals bijvoorbeeld het aantal gesprekken.
De meest voorkomende oplossing is het doorgeven van een teamtelefoon. Naast de kosten van aanschaf van een mobiele telefoon per team zijn uw teams veel tijd kwijt met het doorgeven van deze (opgeladen) mobiele telefoon. Vaak kost dit doorgeven anderhalf uur per team per dag! Meer dan 10 uur per week aan indirecte uren die niet aan zorgverlening besteed worden en dus niet declarabel zijn.
Hoe andere thuiszorgorganisaties de bereikbaarheid regelen
Bij een aantal thuiszorgorganisaties, waaronder Pieter van Foreest, Lelie Zorggroep, Carinova en de Friese Wouden, hoeven de medewerkers de bereikbaarheid niet meer zelf te organiseren. De telefonische bereikbaarheid binnen de teams wordt eenvoudig bepaald op basis van de planning. De cliënt belt naar een centraal teamnummer om automatisch uit te komen op de mobiele telefoon van de dienstdoende medewerker. Neemt deze medewerker niet op, dan wordt er automatisch doorgeschakeld naar een collega. Het is zelfs mogelijk om deze oplossing direct te koppelen met uw bestaande planningspakket, zoals ONS van Nedap. Hiermee is de bereikbaarheid van de verschillende zorgteams gegarandeerd zonder dat uw zorgverleners hier tijd aan kwijt zijn. Uiteindelijk is de belangrijkste reden om deze oplossing in te richten voor de eerdergenoemde thuiszorgorganisaties de verbeterde klantervaring van de cliënt. Dit draagt aantoonbaar bij aan een betere zorgbeleving.
Een goed gesprek
Mtel maakt telefonische bereikbaarheid in de thuiszorg op deze manier eenvoudig. Wij gaan graag met u in gesprek om te bespreken wat deze oplossing voor uw thuiszorgorganisatie kan betekenen. Op onze website kunt u meer informatie vinden over deze oplossing.