Snel meer omzet krijgen?
Als je snel meer omzet wilt dan zijn er twee manieren om dat te bereiken. Op de eerste plaats zorg ervoor dat je meer klanten krijgt en op de tweede plaats zorg voor meer omzet per klant.
Om met het laatste punt te beginnen, meer omzet per klant, dan gaat het over:
• Meer omzet per bestelling, dus grotere bestellingen (average order value)
• Gedurende de tijd dat de klant bij jou klant is, meer bestellingen gedurende het klantzijn. (customer lifetime value)
In dit artikel ga ik in op het krijgen van meer omzet doordat je meer klanten krijgt.
Meer klanten krijgen bereik je door:
• meer leads te krijgen
• de verkregen leads gaan benaderen om klant te worden. (conversie)
• nieuwe en oude klanten te behouden (retentie)
Nu zijn dat activiteiten die je zelf kunt doen, maar ook prima kan overlaten aan een callcenter.
Wat is een lead?
“een lead is een bedrijf of consument die op één of andere manier interesse heeft getoond in de producten of diensten van jouw bedrijf, maar die nog geen klant is.”
Eerste stap: Meer leads
Meer leads krijgen is de eerste stap.
Tweede stap: Leads bewegen klant te worden
Vervolgens die leads bewegen om klant bij jou te worden. Bijvoorbeeld door ze te bellen.
Derde stap: Klanten behouden
En nadat de lead klant geworden is deze klant te behouden.
Soms zijn bedrijven zo druk bezig met het binnen halen van nieuwe klanten, dat bestaande klanten vergeten worden. Het blijft belangrijk om aandacht te blijven geven aan bestaande klanten. Immers het zou jammer zijn, als er, zoals dat heet, bij de voordeur nieuwe klanten binnen komen en bestaande klanten via de achterdeur vertrekken.
Snel meer leads krijgen?
Via de eigen website
Een van de manieren om leads te krijgen is via de bezoekers van de eigen website. Belangrijk is het dan om meer bezoekers te krijgen op jouw website en vervolgens deze bezoekers te bewegen in actie te komen om met jou in contact te komen. Anders heb je wel bezoekers maar geen leads. Je moet immers weten wie interesse getoond heeft.
Meer bezoekers op de website
Om meer bezoekers op de website te krijgen zijn drie factoren van belang.
- de website moet gevonden worden
- vertel een verhaal dat bezoekers aanspreekt en waarop bezoekers reageren
- ga “bloggen”.
1. Zorgen dat jouw website gevonden wordt
Om ervoor te zorgen dat jouw website beter gevonden wordt, zijn er diverse mogelijkheden.
Het eerste waar vaak naar gekeken wordt is of bij het gebruik van een zoekmachine, bijvoorbeeld Google, jouw website voldoende hoog staat in de lijst met zoekresultaten. Hoog staan in de lijst met zoekresultaten, ranking noemen wij dat, houdt in dat jouw website op de eerste, tweede of derde pagina van de zoekresultaten die Google geeft, staat. Bezoekers kijken vaak niet verder dan de eerste, tweede of hoogstens derde pagina met zoekresultaten.
Hoewel er ook andere zoekmachines zijn, gebruikt in Nederland 90% van de mensen Google om te zoeken. Zoals onderstaand staatje aangeeft.
NEDERLAND
DESKTOP SMARTPHONE
GOOGLE 89,69% 98,20%
BING 7,29% 0,25%
YAHOO! 1,05% 0,30%
DUCKDUCKGO 1,01% 0,62%
Gebruik van zoekmachines per 15 januari 2021
bron: gs.statcounter.com/search-engine-market-share
Zoekmachine optimalisatie
Het aanpassen van de website zodat de website hoger in de zoekresultaten van Google komt wordt “zoekmachine optimalisatie” genoemd, ook wel Search Engine Optimization of SEO . Een aantal zaken kun je zelf doen, voor een aantal zaken kan een websitebouwer jou helpen.
Soms zijn het kleine dingen, zoals opnemen van bepaalde woorden in de tekst van jouw website die ervoor zorgen dat je hoger in Google komt. Hierbij helpt het als je specifieke woorden opneemt.
Bijvoorbeeld:
Je bakt een speciaal soort cake die lang houdbaar is. Dan kun je natuurlijk het woord “voedsel” opnemen in jouw website, maar beter is het om het woord “cake” op te nemen en nog beter is het om de term “lang houdbare producten”of “langhoudbare cake” te gebruiken. Ook het opnemen van plaatjes naast tekst helpt om hoger in het zoekresultaten scherm te komen.
2. De website moet een verhaal vertellen dat de bezoeker aanspreekt
Vergelijk onderstaande afbeelding van de reclameboodschap van Apple. Bezoekers zijn niet geïnteresseerd in werelds eerste digitale draagbare mediaspeler. Je wist immers niet wat dat was. Maar een apparaat zo groot als een pakje sigaretten waarmee jij 1000 nummers van jouw favoriete muziek kan meenemen in jouw broekzak en die de nummers ook nog kan afspelen wel.
Bron: Marketingexamples
In zijn boek: “gek op gaten” van Jos Burgers staan talrijke voorbeelden genoemd. Als klanten een schilderij willen ophangen zijn klanten niet op zoek naar een boor. Klanten hebben iets nodig dat hun helpt om een schilderij op te hangen. Het gaat erom je in de klant te verplaatsen en oprecht geïnteresseerd te zijn in de klant zodat je de juiste oplossing voor de klant vindt. Richt je op het ophangen van een schilderij, want dat is het probleem van de klant. De klant een boormachine en boor verkopen is een van de mogelijke oplossingen. Maar als jij boormachines en boren verkoopt richt jij je misschien wel meteen op het verkopen van boren en boormachines. Dat kan uiteraard en dat mag, maar hopelijk verkoop jij dan bij de boormachine meteen de juiste boortjes en misschien een tweede accu of een verlengsnoer voor een speciale prijs zodat de klant meteen aan de slag kan.
3. Ga “bloggen”
Uit onderzoek komt naar voren dat bedrijven die bloggen 55% meer bezoekers trekken op hun website. Steeds meer bedrijven gaan bloggen en geven steeds meer geld van het marketingbudget uit aan bloggen.
Gemiddelde tijd om een goede blog te schrijven bedraagt 6 uur. En 3 blogs per week levert het meeste resultaat op.
Tulip Elite helpt graag met bloggen zodat jij niet elke blog zelf hoeft te schrijven. Bel ons eens!
Bezoekers op de website bewegen in actie te komen
Okay nou heb je meer bezoekers op jouw website maar hoe kom je nu aan informatie over die bezoeker? Met andere woorden hoe geeft jouw website nou leads?
Dat gebeurt door zogenoemde Call-To-Action knoppen.
De “click here”, “de klik hier“, “download”, zijn knoppen waarbij de bezoeker in beweging moet komen. De bezoeker kan door middel van het klikken op de knop bijvoorbeeld whitepapers downloaden, hij kan zich aanmelden voor nieuwsbrieven of de bezoeker kan bijvoorbeeld kortingsbonnen krijgen.
De bezoeker geeft hierbij wat van zijn of haar informatie weg, zoals naam, bedrijfsnaam, telefoonnummer en e-mail en geeft toestemming om benaderd te worden in ruil voor korting of informatie. Tegenwoordig is toestemming om leads te mogen benaderen een belangrijke voorwaarde om wat met de leads te doen.
Het is belangrijk dat deze knoppen op het bovenste gedeelte van de websitepagina staan. Bezoekers houden niet van scrollen en door de knop op het bovenste gedeelte van de websitepagina te zetten valt deze knop meteen op en hoeft er niet gescrold te worden.
Meer leads door outbound bellen
Een andere uitstekende manier om snel leads te krijgen is om te bellen. Het uitgaand bellen wordt outbound bellen genoemd. Je kunt dit natuurlijk zelf doen maar een callcenter zoals Tulip Elite is de aangewezen partner om snel grote aantallen telefoontjes te plegen om snel te achterhalen of de persoon die achter het telefoonnummer zit een mogelijke klant is.
Zo krijg je snel en eenvoudig een groot aantal leads of zelfs klanten, want het is ook mogelijk om tijdens een telefoongesprek de koop te sluiten.
Meer klanten door op leads beter te scoren
Het percentage dat klant wordt uit een lead noemen we conversie.
Het is moeilijk om aan te geven hoeveel leads je moet hebben om een x-aantal klanten te krijgen. Wel is op een gegeven moment dit door ons na te gaan als wij bijvoorbeeld een aantal dagen voor jou gebeld hebben.
Stel 1000 leads leiden tot 100 afspraken en die 100 afspraken leiden tot 10 daadwerkelijke verkopen. Het conversiepercentage is dan 1 procent. Als je dan 10 nieuwe klanten wilt hebben dan moeten er 100 afspraken gemaakt worden en 1000 leads gevonden worden. En om die 1000 leads te krijgen moeten er misschien 15000 mensen gebeld worden. Er moet immers eerst worden nagegaan of de mensen die gebeld worden interesse hebben in jouw bedrijf of product.
Hieruit volgt ook een belangrijke conclusie dat wil je de conversie verhogen de kwaliteit van de gegevens die je hebt belangrijk zijn. Het heeft weinig zin om bijvoorbeeld een onderhoudsabonnement te verkopen voor een c.v.-ketel als de persoon die gebeld wordt geen c.v.-ketel heeft.
Meer verkoop
Dit voorbeeld laat zien dat er drie mogelijkheden zijn om meer verkoop te krijgen.
- groter aantal leads
- meer afspraken per lead
- meer succesvolle afspraken
Het zal duidelijk zijn dat de kwaliteit van leads belangrijk zijn. Tulip Elite onderzoekt samen met zijn opdrachtgevers hoe de kwaliteit van de leads verhoogd kan worden.
Nieuwe klanten en oude klanten behouden
Nieuwe klanten
Voor nieuwe klanten kan het extra spannend zijn om voor het eerst zaken met jou te doen. Een actieve opstelling wordt door de meeste klanten op prijs gesteld. Door contact te leggen met een nieuwe klant kan meteen begonnen worden met het opbouwen van een relatie.
Bijvoorbeeld een klant bestelt een speelgoedartikel maar heeft er geen batterijen bijbesteld. Misschien een goed idee om de klant te bellen om te vragen of hij gedacht heeft aan de bijpassende batterijen? Vraag of het product goed is aangekomen? Of de klant het product ondertussen in gebruik heeft genomen en daarbij of de gebruiksaanwijzing duidelijk was? Of het product aan de verwachtingen voldoet? Door te bellen kan ook worden nagegaan of er groei zit in deze nieuwe klant of dat dit een eenmalige bestelling is geweest van een klant.
Na verloop van tijd kunnen nieuwe klanten benaderd worden met speciale aanbiedingen of een aanbod die een logische uitbreiding vormt voor hetgeen ze besteld hebben.
Wij van Tulip Elite bellen heel veel nieuwe klanten van onze opdrachtgevers op en verzamelen zo heel veel informatie voor onze opdrachtgevers. Deze gesprekken worden over het algemeen hoog gewaardeerd door nieuwe klanten die wij bellen en zorgt ervoor dat de nieuwe klant zich ook echt welkom voelt.
Oude klanten behouden
Belangrijk is het om ook aandacht te blijven schenken aan klanten die al langer klant zijn. Bekijk eens wat de verdienste is van de klant gedurende de tijd dat hij of zij klant blijft. De zogenoemde customer lifetime value. En kijk ook hoe je de klant kan helpen om gedurende deze periode dat hij klant is tot meer omzet te bewegen. Hierbij geldt vooral de regel: ” verkopen is helpen inkopen”.
Veel klanten beklagen zich erover dat nieuwe klanten korting krijgen of mooie welkomstgeschenken krijgen, maar dat klanten die jarenlang klant zijn nauwelijks nog voordelen ontvangen. Hierdoor wordt het aantrekkelijk om naar een andere leverancier te gaan. Waar ze wel weer welkomstgeschenken of korting krijgen.
Bel ook eens klanten die zijn weggegaan na, om te kijken of ze terug willen komen en vraag vooral ook waarom ze zijn weggegaan. Misschien hebben ze spijt van hun overstap en willen ze terug komen.
Verkopen aan bestaande klanten is makkelijker
Volgens Marketing Metrics is de kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant 60-70% en de kans dat je iets verkoopt aan een nieuwe klant 5 tot 20%. Uit een ander onderzoek blijkt dat 70% van de klanten vertrekt omdat ze denken dat je niet meer om hun geeft.
Voorbeelden van het vergroten van de omzet bij bestaande klanten
De Efteling
De Efteling had ontdekt dat de gemiddelde Nederlander gedurende zijn of haar leven twee of hoogstens drie keer de Efteling bezoekt. Namelijk één keer als kind met zijn ouders, één keer als kind met zijn opa en oma en één keer als ouder als hij of zij zelf kinderen heeft.
Hoe kan je nu ervoor zorgen dat de klant vaker de Efteling bezoekt en hoe kan je ervoor zorgen dat de klant langer blijft en meer uitgeeft?
De Efteling heeft dit verder uitgewerkt door bijvoorbeeld een golfbaan aan te leggen, vakantiehuisjes te plaatsen, een hotel te bouwen met een congrescentrum en om in de winter open te gaan. Dus vaker bezoeken bestaande klanten nu de Efteling en ze kunnen ook langer blijven. Tevens door de aanleg van een golfbaan en een congrescentrum trek je ander publiek aan.
Notariskantoor
Een notariskantoor kan na een aantal jaren na jou eerste bezoek, iets van zich laten horen door jou erop te wijzen dat bijvoorbeeld het erfrecht gewijzigd is of de belastingwetgeving. Aanpassingen van het testament zijn daardoor misschien nodig. Het notariskantoor biedt daarom een gratis controle gesprek aan.
Ook kan het notariskantoor de kinderen die genoemd werden in het testament dat de ouders hebben laten maken benaderen als zij 18 jaar geworden zijn en misschien een eigen testament nodig hebben.
Tandarts
Een tandarts die niet alleen de twee jaarlijkse gebit controle onder de aandacht brengt maar misschien ook aangeeft dat er nieuwe esthetische behandelingen mogelijk zijn, waarvan de prijs de klant zal meevallen.
Schoonmaakbedrijf
Een schoonmaakbedrijf van kantoren die aangeeft ook schoonmaak hulp te kunnen verzorgen voor zieke werknemers, waardoor de zieke werknemer sneller herstellen kan.
Tuinman
Een tuinman die aangeeft dat hij ook openhaardhout leveren kan en de bbq en grasmaaier kan opslaan gedurende de wintermaanden.
Conclusie:
Er zijn vele mogelijkheden om de omzet te vergroten. Voor een aantal oplossingen ga met Tulip Elite praten en verkrijg een groot aantal leads.
Bezoek onze website op www.tulipelite.nl