Op 1 juli gaat de wetswijziging van de Telecommunicatiewet in. Een belangrijke wet, waarin het een en ander veranderd op het gebied van opt-in bij telemarketing. In dit artikel zet Codelogic de belangrijkste punten op een rijtje.
Met de wetswijziging veranderen er vier dingen:
- Het opt-out-systeem is voortaan een opt-in systeem;
- De bestaande vereisten voor uitzonderingen voor klanten worden hetzelfde als die van e-mail;
- De maximale termijn voor het gebruik van de klantrelatie vangt aan na afloop van een contract of dienst. Dit kan wel nog worden gewijzigd door een Algemene Maatregel van Bestuur;
- Voor goede doelen is het begrip klantrelatie verruimd.
Opt-in voor telemarketing: hoe zit dat eruit?
Hoe ziet een opt-in voor telemarketing er eigenlijk uit? Eigenlijk net zoals bij e-mail. Zo kan het zijn dat je niet alleen toestemming vraagt om iemand te benaderen via e-mail, maar ook via de telefoon. Dit moet dan een aparte opt-in zijn, want je mag de toestemming voor e-mail en telefoon niet combineren.
De wet geldt niet met terugwerkende kracht. Dat betekent dat je je bestaande klanten niet hoeft te benaderen met een opt-in, maar nieuwe klanten wel.
Opt-in telemarketing en gevraagde communicatie
Naast opt-in heb je ook nog gevraagde communicatie, waarbij de consument op eigen initiatief verzoekt om communicatie. Hierbij moet je duidelijk communiceren over de aanbieder, het aanbod, het kanaal en dan mag je éénmalig bellen. Bij deze oproepen hoef je het Bel-me-niet Register en het recht van verzet niet te bieden. Als iemand toestemming heeft gegeven geldt de beperking van eenmalig bellen niet.
Hoe zit het met een klantrelatie?
Wanneer je wilt bellen onder de klantrelatie-uitzondering, moet je bij het verkrijgen van het telefoonnummer duidelijk vertellen over het gebruik van eventuele fondsenwerving en een … Lees verder op callcenter-software.com