Het kan lastig zijn om het juiste soort servicenummer voor je klantenservice te bepalen, vooral als je in nieuwe landen van start gaat. Er zijn allerlei opties mogelijk maar de soorten hebben vaak andere namen dan in Nederland, andere prijskaartjes en andere nummerreeksen. Ook de regelgeving kan per land verschillen. Hoe kies je dan het juiste type servicenummer?
Hoe begin je
Je kan op verschillende manier uitzoeken welk soort het beste bij jou en je bedrijf past. Het is het makkelijkst om eerst de vraag te beantwoorden of jouw klanten (deels) moeten betalen als ze je bellen. Die kosten verschillen per soort en kun je eenvoudig worden in 3 categorieën verdelen:
- Gratis
- 0800-nummers (toll-free/freephone)
- UIFN-nummers (Universal International Freephone Number)
- Lokale/regionale belkosten
- Geografische nummers
- Bedrijfs-/nationale nummers (in Nederland 085/088)
- Hoger tarief (per gesprek of per minuut)
- 0900-nummers (premium)
Zoals je ziet, zijn er soms verschillende namen voor eenzelfde soort nummer. Het is daarom belangrijk om te weten de naam die in een land gebruikt wordt, hetzelfde soort nummer is als jij in gedachte hebt. En dus voor de beller hetzelfde is qua beleving en kosten.
Verschil tussen de soorten
Er zijn twee opties voor zowel ‘gratis bellen’ als voor ‘lokale/regionale’ belkosten. Dit zijn de grootste verschillen tussen deze twee soorten:
- 0800-nummers zijn alleen bereikbaar in het land zelf, je hebt dus per land een ander nummer nodig. Deze nummers zijn het meest klantvriendelijk omdat ze gratis te bellen zijn. In geval van UIFN-nummers, kun in soms voor verschillende landen (bijna) hetzelfde nummer gebruiken. Klinkt makkelijker maar deze nummers zijn aanzienlijk duurder en duren langer om te activeren. Ook zijn UIFN-nummer niet wereldwijd beschikbaar en door de manier waarop het nummer is opgebouwd, kan het mensen in verwarring brengen of het gratis of niet (00800).
- Geografische nummers zijn ideaal als jouw bedrijf regio-gebonden is en je het een lokale/regionale uitstraling wil geven. Bedrijfsnummers zijn niet gebonden aan een regio en hebben daardoor een meer nationale uitstraling. Als je bedrijf verhuist naar een ander deel van het land, neem je het nummer eenvoudig mee.
Wat gebruikt de concurrentie?
Een andere manier om erachter te komen welk type servicenummer het meest geschikt is, is om te kijken naar je concurrentie. Dat check je makkelijk via de websites. Het is ook een slimme manier om te ontdekken wat gebruikelijk is in jouw branche of in een specifiek land. Vooral dit laatste is belangrijk om in gedachte te houden. Sommige nummers die in het ene land gebruikelijk zijn, kunnen in een ander land totaal verschillend zijn of veel moeilijker te verkrijgen.
Denk aan de lokale wetgeving
Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van de lokale wetgeving. Bij premium nummers zijn er vaak verschillende regels en tarieven waar je je aan moet houden. En voor geografische nummers zijn er in steeds meer landen regels met betrekking tot jouw aanwezigheid in dat land. Meer informatie vind je op de websites van de nationale regelgevende instanties.
Advies nodig?
Of je vraagt het aan je leverancier. Gespecialiseerde nummer leveranciers zijn op de hoogte van de verschillende termen, regels en tarieven en kunnen jou helpen die beslissing te nemen. Zoals als wij bij Sound of Data. We weten precies welke soorten nummers er zijn waar ook ter wereld en kunnen je adviseren wat voor jouw bedrijf de beste keuze is. We regelen de registratie, activering en het instellen van de routeringen voor jouw bedrijf. Dat scheelt je niet alleen een hoop uitzoekwerk maar waarschijnlijk ook geld omdat wij vaak betere tarieven bieden.
Ben jij er klaar voor om over servicenummers te praten?