Terwijl het Coronavirus zich over de wereld verspreid en wetenschappers hard op zoek zijn naar een vaccin, vragen veel CEO’s zichzelf af hoe ze hun eigen organisatie moeten veranderen.
Allereerst om de bedrijfscontinuïteit op korte termijn te borgen en zorg te dragen voor de gezondheid van haar personeel. Daarnaast is de vraag hoe de organisatie aan te passen naar de nieuwe realiteit? De tijd na Covid-19.
Bain heeft onlangs een CEO plan voor het Coronavirus gepubliceerd. Inclusief checklist. Het grootste deel van dit plan is gericht op wat organisaties nu moeten doen om werknemers en klanten te beschermen.
Het Bain-advies vermeldt ook dat er nagedacht moet worden over groeimogelijkheden die voortkomen uit deze crisis. Als CEO moet je tijd vrijmaken om na te denken over hoe de toekomst eruit zal zien, hoe werknemers en klanten zullen veranderen en wat je organisatie moet doen om aan hun nieuwe behoeften te voldoen.
Uit recent onderzoek van Gartner komt bijvoorbeeld naar voren dat 74% van de CFO’s overweegt om ook na deze crisis medewerkers permanent thuis te laten werken. Naast impact op je medewerkers, de operationele inrichting en aansturing, heeft dit ook invloed op de salesorganisatie.
Het is onder andere van belang om te bepalen hoe organisaties hun salesproces tijdens, maar vooral ook na de crisis moeten voortzetten. Ik ben van mening dat salesorganisaties in alle sectoren, maar met name organisaties binnen een B2B omgeving, meer moeten digitaliseren. Social Selling is niet nieuw, maar de toegevoegde waarde wordt in deze tijd wel duidelijker wat mij betreft. In een situatie waarin persoonlijk (F2F) contact tot een minimum beperkt wordt, kan hetgeen je deelt op LinkedIn ineens bepalend worden voor je succes.
Er ontstaat daarnaast een grotere afhankelijkheid van digitale tools als Zoom, Microsoft Teams, Adobe Connect en Slack. Thuiswerken zal voor veel organisaties onderdeel zijn van de nieuwe werkelijkheid.
Deze tools kunnen eraan bijdragen om (prospect) meetings te faciliteren, salesproductiviteit op peil te houden én isolatie te vermijden.
Tegelijkertijd biedt deze crisis de mogelijkheid om bestaande partnerships onder de loep te nemen. Met name kritische bedrijfsprocessen als IT, logistiek, finance en customer service. Daarbij dient onder andere gekeken te worden naar:
- Hoe pakten de bestaande partners de crisis aan?
- Waren ze wendbaar en flexibel?
- Leverde de partner toegevoegde waarde bij aan het continueren van je bedrijfsvoering?
Vraag is ook hoe je in de toekomst effectiever kunt samenwerken om je “Business Continuity strategie” te verbeteren.
Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de operationele inrichting van je customer service, valt daarbij te denken aan het opzetten van een hybride model inclusie Work-At-Home. Binnen dit model maak je gebruik van contactcenter medewerkers op een ‘brick and mortar’ locatie en een groep medewerkers die vanuit huis werkt. Daardoor ben je in de toekomst beter in staat om een crisis als deze beter op te vangen. In een volgende blog zal ik nader ingaan op dit model.
De vraag blijft: Ben je klaar voor de nieuwe werkelijkheid? Start eens met het tegen het licht houden van de prestaties en toekomstplannen van je eigen organisatie én die van je partners. In hoeverre beschik je over partners die voldoende flexibel en schaalbaar zijn en je helpen bij de digitale transformatie om continuïteit te borgen? Voor nu én voor de toekomst.
Om je op weg te helpen naar een juiste thuiswerkplek heeft Teleperformance een informatiepagina beschikbaar gesteld.