Met deze zomerse temperaturen is het voor medewerkers niet fijn om van of naar het werk in een snikhete auto, bus of tram te moeten zitten. Het is wel fijn om vanuit huis te kunnen werken! Of je nu voor of tegen thuiswerken bent, aan de techniek zal het niet liggen. Toch zijn veel mensen huiverig, zelfs angstig voor thuiswerken. Maar waarom? Tegelijkertijd zijn velen nieuwsgierig, omdat het besef er is dat thuiswerken ‘de toekomst’ heeft.
Van controle naar vertrouwen
Met ruim acht jaar ervaring in thuiswerken kennen we de voordelen, valkuilen en best practices. In de praktijk zien we dat vele organisaties de stap naar thuiswerken nog niet durven te zetten. Het gevoel van controle houden moet plaatsmaken voor vertrouwen. Met deze weerleggingen brengen we thuiswerken in klantcontact in een ander perspectief.
“Het management is tegen thuiswerken”
De eerste vraag die je je als manager dient te stellen is: waarom wil je medewerkers vanuit huis laten werken? Wil je je medewerkers centraal stellen en een betere werk-privé balans bieden? Of is het verruimen van je openingstijden om klanten beter van dienst te kunnen zijn jouw motivatie? Als het doel duidelijk is, kun je de onderbouwing ook beter aan je management uitleggen waarom je thuis wilt werken. Betrek al jouw stakeholders in een zo vroeg mogelijk stadium om belangen te managen. Je hoeft niet gelijk groots uit te pakken, begin met een pilot. Bepaal van tevoren óf en wanneer thuiswerken voor je organisatie succesvol is.
“Ik weet niet wat thuiswerken oplevert”
Natuurlijk wil je dat de KPI’s van thuiswerker gelijk of zelfs hoger zijn dan die van medewerkers op kantoor. En ja, je hebt minder reiskosten en minder vierkante meters nodig aan kantoorruimte waardoor je kosten bespaart. Jouw visie op thuiswerken is het allerbelangrijkste, je moet erin geloven. Pas dan kun je bepalen of Work from Home het resultaat oplevert dat jij voor ogen hebt. En natuurlijk dien je de de klant niet te vergeten. Wat doet thuiswerken met de klant? Ach, die ziet niet waar iemand werkt. Of eigenlijk, hij merkt er toch wel wat van: “Wat is het rustig bij jou op de achtergrond?”
“Ik heb geen controle op thuiswerkers”
Thuiswerken vraagt om nieuwe vormen van communiceren. Daarvoor is een communicatiematrix een hulpmiddel om af te stemmen wanneer, waar en hoe je met medewerkers communiceert. Je moet er bovenal op vertrouwen dat medewerkers hun werk ook op afstand goed doen. Met alle beschikbare online tools kun je je medewerkers ondersteunen waar nodig.
“Mijn medewerkers willen niet thuiswerken“
Op kantoor zijn medewerkers gewend aan bepaalde faciliteiten. Een belangrijke competentie van een thuiswerker is zelfredzaamheid. Thuis is de medewerker op zichzelf aangewezen om van te voren over een oplossing na te denken (“Mijn internet werkt niet”). Voordat medewerkers thuis gaan werken, is het een must dat medewerkers alternatieve werkplekken opgeven. Dit kan bijvoorbeeld niet bij de buurman, mocht zich er een stroomstoring voordoen in de wijk. Voor huidige medewerkers is thuiswerken wellicht even wennen, ze dienen hiervoor immers hun leven op het vanuit huis werken af te stemmen. Geef ze dus ook de tijd en ruimte om het thuiswerken te ervaren. Nieuwe medewerkers kun je op verschillende wijze toetsen of zij geschikt zijn voor Work from Home.
De conclusie is dat vertrouwen en zelfredzaamheid centraal staan in plaats van controle en verantwoording. Je moet erin geloven om ervoor te gaan. Vertrouw er vooral op dat medewerkers alles doen wat in hun macht ligt om ook vanuit huis de ideale medewerker te zijn.
Wat houdt u nog tegen?
Neem voor meer informatie of vragen contact op met Inke Lunenberg: inke.lunenberg@vanadgroup.com.