In januari heeft Avaya in de Verenigde Staten ‘Chapter 11 bankruptcy protection’ aangevraagd. Het is onduidelijk hoe de aanvraag van deze faillissement beschermingsconstructie zich ontwikkelt. Ook is het onbekend of de continuïteit van de dienstverlening in gevaar komt en wat voor impact deze aanvraag heeft voor de toekomst van Avaya. Dit is van belang voor klanten, partners en personeel van Avaya en de telecommunicatiemarkt in het algemeen.
Chapter 11
Het doel van Avaya is om het bedrijf te bevrijden van de ketenen van haar gigantische schuldenlast als gevolg van de grote hoeveelheid vreemd vermogen en de overname van Nortel in 2009. Er zijn twee mogelijkheden bestudeerd om Avaya financieel te herstructureren en zo van de schuldenlast van 6,3 miljard dollar af te komen. “Het aanvragen van Chapter 11 bleek de beste oplossing” aldus Avaya CEO, Kevin Kennedy.
Voor het aanvragen van het faillissement heeft Avaya de mogelijkheid onderzocht om haar contact center divisie af te stoten. Maar Avaya vond geen koper die het gewenste bedrag wilde betalen. De schuldenlast van $ 6,3 miljard en de $ 1,7 miljard aan pensioenverplichtingen drukken zwaar op de onderneming. Avaya moest een EBITDA resultaat van $ 900 miljoen realiseren om aan haar verplichtingen te kunnen voldoen. Door de jaarlijks met 8% dalende omzet is dit niet op te brengen. De aanvraag van Chapter 11 kon niet uitblijven.