De gezondheidszorg is de laatste jaren flink aan het veranderen. Steeds meer mensen krijgen zorg en ondersteuning en de zorgkosten staan onder druk. Mensen willen langer zelfstandig zijn en wonen en bepalen zelf wat ze nodig hebben. Het liefst in eigen buurt of wijk. Dat vraagt om zorg en ondersteuning die aansluit op de behoeften van mensen. Meer dan voorheen moeten ziekenhuizen en zorginstellingen anticiperen op deze vraag waarin bereikbaarheid een cruciale rol speelt.
Bereikbaarheidsdiensten zijn in de zorg gebruikelijk waarbij de client de zorgverlener belt op een afgesproken (mobiel) nummer. Wanneer de bereikbaarheidsdienst van de zorgverlener ophoudt, wordt de mobiel vaak doorgegeven aan de opvolger. Ook komt het voor dat iedere zorgverlener een eigen telefoonnummer heeft en de cliënt aan de hand van een schema moet uitzoeken wie bereikbaarheidsdienst heeft.
De module bereikbaarheidsdienst voor De Zorggroep werkt met 1 centraal telefoonnummer. De zorgverlener meldt zich met de eigen mobiele telefoon aan op het centrale nummer zodra zijn bereikbaarheidsdienst start. Bij het aanmelden voor de dienst wordt de voorgaande zorgverlener automatisch afgemeld. Die ontvangt hiervan een sms met de melding dat de opvolger is aangemeld.
De cliënt belt bij een zorgvraag het centrale telefoonnummer en wordt automatisch doorgeschakeld met de dienstdoende zorgverlener. Kan deze door omstandigheden toch niet opnemen, dan wordt er doorgeschakeld naar de achtervang. De zorgmanager ontvangt per email rapportages met inzicht in de bereikbaarheid van de medewerkers tijdens de dienst. De module zorgt ervoor dat de bereikbaarheid is geborgd en de cliënt op een eenvoudige manier om zorg kan vragen.
Robert Timmermans, De Zorggroep: Een goede bereikbaarheid is cruciaal bij de veranderende zorgvraag en de ontwikkeling richting zelfsturende zorgteams. Daar waar vroeger de mobiele diensttelefoon van hand tot hand ging, is nu de bereikbaarheid georganiseerd met het telefoniesysteem van Telecats. De zorgprofessional kan op elk willekeurig moment de bereikbaarheid van het team naar zich toehalen door eenvoudigweg met zijn eigen smartphone in te bellen op dat systeem. De Zorggroep kan hierdoor een betere dienstverlening en daardoor een optimale zorg bieden.
Telecats heeft verschillende oplossingen ontwikkeld om klantcontact in de zorg te optimaliseren.