Bij Engage vinden wij het belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen. Dit doen we sinds 2018 met ons AanZet traject. Samen met verschillende partners bieden we werkzoekenden een inspirerend leerprogramma mét het KSF branche certificaat, zodat ze klaar zijn voor hun eerste baan in klantcontact. Lees hier het verhaal van Chantal.
Susanna, senior trainer bij Engage, trapt af met haar herinnering aan Chantal. Ze is blij om te zien dat ze hier nog steeds werkt en dat het goed met haar gaat. En vraagt hoe het nu met haar gaat.
Chantal: “Het gaat natuurlijk nooit helemaal goed, maar over het algemeen gaat het goed. Ik werk vanaf juni 2021 op project Simpel. Ik vind het erg leuk om mensen te helpen en waardering te krijgen. Daarnaast vind ik het thuiswerken nu ook een groot pluspunt; 5 seconden reistijd.”
Als je kijkt naar vorig jaar rond deze tijd. Wat zijn de 3 grootste veranderingen voor jou?
“De grootste verandering is de rol die je hebt; van werkloos naar werknemer. Privé is er ook veel veranderd. Ik was ook mantelzorger en door mijn baan kan ik dit niet meer doen. Gelukkig heb ik er wel voor kunnen zorgen dat diegene dichter bij familie is gaan wonen en hulp krijgt. En ik voel mij nu ook veel beter. Mensen behandelen mij ook anders nu ik werk; positiever.
Voor AanZet deed ik 2 opleidingen; teamofficier en technische bedrijfskunde. Met de 2e opleiding ben ik gestopt wegens persoonlijke omstandigheden. Het duurde een aantal jaren eer ik op mijzelf ging wonen, ik had geen baan en kwam in de uitkering. Na een jaar was ik dit zat en heb ik mijzelf aangemeld bij het Engage AanZet traject. Normaal gaat dit via de gemeente, maar ik kwam op internet het traject tegen en wilde graag een combinatie van werken en leren.
De training tijdens COVID-19 was bijzonder. We hebben elkaar 1 keer in het echt gezien en de rest ging allemaal virtueel. Vijf weken lang, vier dagen per week online trainen en dat beviel erg goed. Ik houd er niet van om in een groep te zitten, dus via Teams was voor mij erg prettig. De virtuele omgeving voelt voor mij veiliger en heb ik het idee minder in het middelpunt te staan.
Mijn groep bestond uit alleen maar dames. Ondanks dat het volledig virtueel was, was het ook erg gezellig. Er was naast de training ook aandacht voor elkaar. Ik heb dan ook tijdens mijn eindpresentatie virtuele cadeaus gegeven.” Susanna geeft direct aan dat dit haar enorm positief verraste.
Hoe ging het examen?
“Het Klantenservice Federatie (KSF) examen ging makkelijker dan ik dacht. Het examen bestond uit een rollenspel en een theorie examen. Tijdens het traject wordt alles goed uitgelegd en er wordt ook naar dit examen toegewerkt. Je voelt een spanning, maar ik ben hier op mijn eigen manier mee omgegaan.
Solliciteren vind ik lastig. Dit was tijdens het traject dan ook een punt van aandacht. Na twee keer solliciteren binnen Engage heb ik hulp gevraagd aan Lindsey, trainster bij Engage Academy en uiteindelijk kreeg ik bij Simpel de kans.
Als ik dit had geweten, had ik liever eerder aan het traject willen beginnen, want dan had ik niet zo lang in de uitkering gezeten. Ik word nu enorm blij van de rust. Het is aanpassen, de tijd gaat snel en alles veranderd op een goede manier.”
Heb je nog een tip voor mensen die zonder baan zitten?
“Het beste is door het gewoon te doen. Niet te veel nadenken en beren op de weg zien. Doen! Het kan alleen maar beter worden.”
Deelnemen aan AanZet?
Wanneer je zelf een afstand hebt tot de arbeidsmarkt, kun je het AanZet programma bespreken met je arbeidsbemiddelaar, jobcoach of de gemeente. Wanneer zij een goede match zien, kunnen ze contact opnemen met Engage.
Ondersteunt jouw organisatie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en zou onze AanZet aanpak een extra mogelijkheid zijn voor jouw kandidaten? Neem contact met ons op en laten we dan eens verder praten om een mogelijke samenwerking te bespreken!