Vier speerpunten waarmee je bij de implementatie van een chatbot jouw klant wél centraal stelt.
Contextueel
Geen frustrerende start waarbij mensen voor de zoveelste keer hun gegevens moeten invoeren. Alle gegevens van de klant zijn beschikbaar in de chat. Door de juiste contextuele aanroep komen mensen ook meteen in de juiste plek in de chatervaring terecht, bijvoorbeeld bij informatie over of afhandelen van een betaling.
Gestuurde conversatie
Geen frustrerende ervaring met intikken van zinnen die vaak onvoldoende herkend worden en een gerichte gescripte ervaring waarbij klanten heldere keuzes krijgen, die met een paar simpele kliks ook op een mobiele telefoon snel zaken kan doen, inclusief data.
Transactioneel
Het is mogelijk om snel data in te voeren of op te vragen of zelfs om een transactie te voltooien. Een verzekering afsluiten of schade melden of meer uitleg bij een rekening, geen probleem. Via de chat kan men E-mails of SMS ontvangen, foto’s of documenten ontvangen of versturen, of zelfs interactieve video’s kijken. Kortom: vanaf één plek niet alleen converseren maar ook interacteren en zaken regelen.
Live take-over
Zodra de gerichte chat niet leidt tot een bevredigende klantervaring, kan deze met één druk op de knop een menselijke servicemedewerker aanroepen. Deze medewerker heeft meteen alle data van de klant bij de hand, waarna snel menselijk contact tot stand kan komen.
Een slimme klantervaring met de juiste menselijke maat. De combinatie van bovenstaande effecten zorgt voor een veel gerichtere en efficiëntere ervaring voor klanten, waarbij ze snel resultaat kunnen behalen en hun zaken compleet digitaal kunnen doen. Indien nodig is er via live take-over snel contact met een persoon die niet-standaard vragen kan oppakken. Dit is dat stapje extra waardoor je écht klantgericht bezig bent.
WEBINAR op donderdag 27 augustus
Wil je meer weten over chatbots, de mogelijkheden die moderne technologie biedt en over succesfactoren voor goede implementaties? Of over de praktijkcase van Star-SHL? Meld je dan aan voor ons webinar.