Samsung, Teleperformance en Building Blocks lanceren innovatieve customer care-oplossing
Schiphol, 4 november 2019 – Samsung, Teleperformance en Building Blocks ontwikkelen samen een innovatieve service-oplossing: Collective Memory. De oplossing voor klantcontact zet machine learning en kunstmatige intelligentie in en ‘voorspelt’ antwoorden op basis van eerdere ervaringen. Collective Memory wordt vandaag breed gelanceerd en wordt al toegepast op alle klantvragen die bij Samsung binnenkomen.
“Het aantal vragen dat bij ons binnenkomt, is groot. Tegelijkertijd willen wij er voor zorgen dat consumenten goed, persoonlijk én snel geholpen worden,” zegt Daan van der Mijden, Director Customer Service bij Samsung Electronics Benelux. “Om ervoor te zorgen dat consumenten niet onnodig hoeven te wachten, wij de juiste vragen stellen en samen tot een oplossing komen, introduceren wij samen met Teleperformance en Building Blocks Collective Memory. Collective Memory is de ideale, zelflerende oplossing die onze medewerkers helpt bij het helpen van klanten.”
De consument wordt sneller en beter geholpen
Kunstmatige intelligentie voorspelt op basis van historische interactie welk antwoord het beste bij binnenkomende vragen past. Het antwoord dat een collega destijds gegeven heeft, vormt de basis van de reactie nu. Vervolgens kan de medewerker het antwoord accepteren, afwijzen of aanpassen zodat deze beter in de context van het gesprek past. Hier leert het systeem weer van. Met deze oplossing zorgt de serviceafdeling ervoor dat consumenten sneller en beter geholpen worden.
Beste van beide werelden
Het unieke aan Collective Memory is dat het het beste van mens en machine combineert. Het systeem is zelflerend en maakt gebruik van kunstmatige intelligentie; de aanpassingen die een medewerker doet, worden meegenomen in het algoritme. Daardoor ontstaan keer op keer accuratere, passendere antwoorden en is het systeem onderhoudsarm.
Samsung past de oplossing op dit moment al toe, met positieve resultaten tot gevolg. In de testfase was Collective Memory goed voor een winst van 10 procent in de capaciteit, een percentage dat naar verwachting groter wordt naarmate de oplossing meer kennis omvat. De verwachting is dat het aantal interacties per conversatie verder zal afnemen. Dat betekent dat consumenten sneller en beter worden geholpen, met een verbeterde Customer Effort Score (CES) als resultaat. Bij de CES wordt gemeten hoe makkelijk het is voor een consument om een oplossing te krijgen voor zijn vraag of probleem.
Norbert van Liemt, CEO van Teleperformance: “We geloven dat het bieden van een goede customer experience belangrijk is voor Samsung en hun klanten. Dankzij de expertise van Building Blocks kunnen we met behulp van data science een unieke customer care-oplossing bieden voor de klanten van Samsung waarin snelheid en accuraatheid geborgen worden. We zijn dan ook blij met deze nieuwe samenwerking en kijken uit naar wat we in de toekomst nog meer samen kunnen bewerkstelligen.”
Alexander van Eerden, CEO bij Building Blocks is blij met de innovatieve stap die ze samen met Samsung en Teleperformance zetten: “Met deze Collective Memory-oplossing bieden we veel waarde aan zowel de business als de consument. De consument krijgt snel een accuraat antwoord dat goed past binnen zijn of haar context. Tegelijkertijd zorgt het systeem ervoor dat dit efficiënter kan worden gedaan dan in het verleden, door de inzet van AI. We zijn trots dat we deze oplossing samen met vooruitstrevende partijen als Samsung en Teleperformance hebben ontwikkeld en nu verder kunnen vermarkten.”
Over
Teleperformance
Teleperformance
is wereldwijd marktleider in outsourcing van omnichannel klantcontact.
Teleperformance ondersteunt zijn partners met customer service, customer care,
technische dienstverlening, backoffice-, retentie- en incassowerkzaamheden in
de B2B- en B2C-markt. Het bedrijf verbindt mens en merk via voice, webcare en email
in vrijwel alle talen op 340 locaties in 74 verschillende landen, met behulp
van technologieën zoals chatbots, speech analytics, RPA en andere innovatieve
oplossingen. Bij Teleperformance werken wereldwijd ruim 300.000 medewerkers.
Klanten voor het Nederlandse taalgebied worden bediend vanuit vestigingen in
Utrecht, Zoetermeer, Tilburg, Maastricht, Zwolle en Paramaribo (Suriname).
Meer informatie: Website | LinkedIn
Over Building Blocks
Building Blocks is gespecialiseerd in data science en machine learning-oplossingen gericht op het voorspellen van klantgedrag in de retail- en verzekeringsbranche. Gedreven data scientists, data engineers en data translators ontwikkelen blocks, waarin techniek en algoritmen ruwe data vertalen naar accurate voorspellingen voor verscheidene businessproblemen. Building Blocks zet de klant centraal en stelt organisaties in staat de integrale customer journey te optimaliseren.
Meer informatie: Website | LinkedIn
Over Samsung Electronics
Samsung Electronics inspireert mensen en creëert de toekomst met vernieuwende ideeën en technologieën. Wij zijn toonaangevend in de wereld van TV’s, smartphones, wearables, tablets, huishoudelijke apparaten, netwerksystemen, geheugen, systeem-LSI, gieterij en LED-oplossingen. Het laatste nieuws, artikelen en persmateriaal vind je op Samsungs Newsroom op http://news.samsung.com/nl en onze blogs Explore en Evolve.