Wat hebben klantenservice en architectuur met elkaar gemeen? Onze collega Lester (25) werkt sinds een aantal maanden bij VANAD Engage op de klantenservice van de Bijenkorf en studeert bouwkunde en architectuur aan de Universiteit Antwerpen. Voor Lester is dit de ultieme baan naast zijn studie om mensen te helpen: “Ik houd van design en art. Voor mij is de Bijenkorf het ultieme warenhuis in fashion design en in de architectuur werk je ook direct met klanten.”
Vertel eens, hoe zag jouw leven voor VANAD eruit?
“In de loop van de middelbare school kwam ik erachter dat ik architectuur wilde gaan doen. Iets met kunst en gebouwen ontwerpen, dat leek mij leuk. Rotterdam heeft mij geïnspireerd, ik woon er al mijn hele leven. Ik startte met MBO bouwkunde, een goede vooropleiding voor architectuur, volgde daarna een verkorte HBO en zit nu in het tweede jaar bouwkunde en architectuur aan de Universiteit Antwerpen. Voor erkenning als architect is een universitaire opleiding nodig, vandaar. Ik wilde eigenlijk in het buitenland studeren, Amerika of Spanje, maar de kosten zijn te hoog. Uiteindelijk koos ik voor Antwerpen, misschien ga ik komend jaar toch in Rotterdam, dichterbij huis, studeren.”
Hoe ben je bij VANAD terecht gekomen?
“Naast mijn studies heb ik altijd in de horeca gewerkt. Ik wilde graag iets anders gaan doen. Bij architectenbureaus is er geen ruimte voor een parttimer dus ben ik verder gaan kijken. Mensen ergens mee helpen zit in mij, dus de klantenservicefunctie bij VANAD sprak mij erg aan. De Bijenkorf had gelijk mijn voorkeur, omdat ik van fashion houd en modellenwerk doe. Ik ben dan ook heel blij dat ik daar gelijk aan de slag mocht. Mijn droom is om ooit als model op de website van de Bijenkorf te staan en een high fashion catwalk in wereldsteden te lopen. Door een vriend van mij ben ik daar ingerold, hij zei “Doe het gewoon en zie waar het je brengt.” Modellenwerk is ook een vorm van art. Als je er op die manier naar kijkt, past alles in elkaar.”
Wat heb je zoal geleerd op de klantenservice?
“Je hebt in een telefonisch gesprek alleen je stem. Door gesprekken terug te luisteren met mijn coach kwam ik erachter dat de juiste internatie, toonhoogte en snelheid van spreken voor mij belangrijk zijn om op te letten. Uit klantenfeedback krijg ik terug dat ik word gewaardeerd om het meedenken. Ik zet alles op alles voor een oplossing. Wat ik nog meer heb geleerd, is dat mijn geduld best wel groot is. Gelukkig maak ik niet veel boze klanten mee, en ook al is het niet persoonlijk, het doet wel iets met je. Daar leer je mee omgaan. Met architectuur als uitgangspunt vind ik het mooi om de wereld van de klantenservice een beetje te kunnen veranderen; wat beter kan en om iets moois achter te laten.”
Wil jij net als Lester iets kunnen betekenen voor klanten? En houd je van fashion, auto’s, reizen of klussen? Ga naar onze vacaturepagina voor passie in je werk!