Ondanks het ontbreken van het Nederlands elftal tijdens het EK 2016 maken social media gebruikers zich op voor een maand vol voetbal. Met de social media monitoringtool van OBI4wan werden 327.000 berichten over het EK, de teams en spelers geanalyseerd. De Rode Duivels, les Bleus, die Mannschaft en individuele topspelers zijn populaire onderwerpen. Social media blijkt ook nu een belangrijke bron voor informatie en communicatie omtrent het grootste Europese voetbalevent.
Met de Champions League in de achteruitkijkspiegel en de oefenwedstrijden van de verschillende landen nog vers in het geheugen is het eindsignaal nog lang niet in zicht. Op social media werden vanaf 1 juni ruim 327.000 berichten in de Benelux over het komende EK geplaatst. De officiële hashtag #EURO2016 is hierbij bijna 25.000 keer genoemd. Andere populaire hashtags zijn #belgie en #belnor, de laatste oefenwedstrijd van België tegen Noorwegen.
Rode Duivels populair gespreksonderwerp
De Rode Duivels blijken een populair gespreksonderwerp op social media, zowel in België als Nederland. Hazard, de broertjes Lukaku, Ronaldo, Fellaini en het Engelse fenomeen Vardy voeren de lijst met meestbesproken spelers aan. Ronaldo, met meer dan 200 miljoen wereldwijde fans de meest populaire speler op social media, moet in ieder geval 3 Belgen voor zich dulden.
Twitter haakt in met speciale emoji’s
Het grootste deel van de openbare berichten (68%) is geplaatst via Twitter. Facebook volgt met 25% van de berichten. Twitter haakt hier zelf op in door een reeks exclusieve emojis voor elk deelnemend land te implementeren.
REVEALED: The official #EURO2016 emojis for every competing nation! pic.twitter.com/OAqHjVugc6
— UEFA EURO 2016 (@UEFAEURO) June 8, 2016
De poging van het officiële Twitteraccount UEFA EURO 2016 om de #SupportYourTeam trending te maken faalde echter jammerlijk. Fans werden opgeroepen om hun land te steunen door de hashtag in combinatie met hun land te tweeten. Op basis daarvan werd automatisch een afbeelding gegenereerd. Een aantal gebruikers maakten hier misbruik van door racistisch georiënteerde accounts te creëren.
Miljoenen fans in het stadion door live video
Met de opkomst van live video op Twitter en Facebook wordt de rol van social media tijdens #EURO2016 nog groter dan twee jaar terug tijdens het WK 2014. Op verschillende wijze wordt de offline wereld verbonden met online. Zo kleurt de Eiffeltoren gedurende EK-avonden in de kleur van het team wat de meeste support op Twitter heeft verkregen.
Analyse van de poulefase en de finales
Gedurende het EK 2016 verzorgt OBI4wan een uitgebreide (social) media analyse. Wedstrijden worden van minuut tot minuut geanalyseerd en gepresenteerd in een serie infographics.
Dit artikel verscheen eerder via het blog van OBI4wan.