Deze podcast van Studio Beeckestijn draait helemaal om growth hacking! Bart Meerdink interviewt Tanja Sanders, een zeer actieve professional op het gebied van growth hacking en data driven growth. Met haar bedrijf GrowthHub begeleidt ze bedrijven bij het slim inzetten van hun data, zodat deze niet alleen beperkt blijft tot mooie plannen en strategieën, maar ook daadwerkelijk wordt geïmplementeerd met behulp van de juiste tools.
Duik in de wereld van growth hacking met deze boeiende podcast! Luister naar Tanja terwijl ze inzichten deelt over growth hacking, customer centricity, data driven growth, de North Star Metric, groeihefbomen en organisatiecultuur. Ze verheldert de toepassing van het groeimodel door verschillende praktijkvoorbeelden te geven. Deze podcast zit boordevol waardevolle kennis en inspiratie, ideaal voor iedereen die geïnteresseerd is in het toepassen van growth hacking! Luister de podcast.
De ideale klant
In deze podcast leer je over de sleutel tot succes: de ideale klant! Hoewel veel organisaties customer centric zijn en vanuit de klant denken, zijn er manieren om dit proces sneller, efficiënter en slimmer te laten verlopen. Het customer centricity model draait om een diepgaand begrip van de klant en het identificeren van de meest ideale klant. Het bepalen van deze ideale klant vormt tevens de basis voor growth hacking. Ontdek in deze aflevering wat een ideale klant werkelijk inhoudt en hoe je deze kunt bepalen, want het draait niet alleen om omzet en bestellingen!
Waarom grote organisaties soms minder geschikt zijn voor growth hacking
In deze podcast bespreekt Tanja waarom growth hacking niet altijd even geschikt is voor grote organisaties. Growth hacking is een methode die gericht is op snel experimenteren en het toepassen van innovatieve groeistrategieën om de organisatie snel te laten groeien. Maar er zijn drie redenen waarom deze aanpak niet altijd goed past bij grote bedrijven:
- Gebrek aan capaciteit
- Legacy systemen
- De complexiteit van betrokken stakeholders
Benieuwd naar de details? Luister naar de podcast voor meer inzichten!
Data Driven Growth
Growth hacking wint aan populariteit onder bedrijven, maar grotere organisaties geven vaak de voorkeur aan data driven growth. Door klantdata te analyseren en te benutten, kunnen ze doelgerichte groeistrategieën ontwikkelen en toepassen op een schaalbaar niveau. Het realiseren van schaalbaarheid is hierbij essentieel.
De North Star metric
Voor succesvolle growth hacking is de North Star Metric van cruciaal belang. Deze essentiële maatstaf geeft aan hoe waardevol jouw product of dienst is voor je meest ideale klant. Het is een doel dat gericht is op het bereiken van duurzame groei en tegelijkertijd de activiteiten van je organisatie stuurt. Door te focussen op de belangrijkste activiteiten om de ideale klanten tevreden te stellen, biedt de North Star Metric ook duidelijke richting voor het behalen van lange termijndoelstellingen en stelt het heldere doelen binnen teams vast. Benieuwd naar concrete voorbeelden van North Star Metrics, waaronder die van Amazon en Netflix? Ontdek ze in deze podcast met Tanja.
Het implementeren van groeihefbomen en het groeimodel
Zodra de North Star Metric is vastgesteld, komt het moment om specifieke groeihefbomen te definiëren. Deze hefbomen vormen de onderliggende factoren die impact hebben op de North Star Metric. Binnen deze groeihefbomen kun je input- en output-metrics formuleren, bekende termen binnen de wereld van growth hacking. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk en hoe kun je ze toepassen? Ontdek het allemaal in deze podcast!
Na het vaststellen van alle metrics en doelstellingen, is het tijd voor de implementatie van het groeimodel binnen jouw organisatie. Luister naar Tanja in de podcast terwijl ze een voorbeeld geeft en stap voor stap uitlegt welke stappen je kunt nemen.
Het verspreiden van een groeimindset in alle lagen van de organisatie
Het uiteindelijke doel is om een groeimindset te verspreiden door de hele organisatie. Maar in de praktijk hebben alle medewerkers hun eigen taken en verantwoordelijkheden. Dus, hoe breng je dit alles samen? Het groeimodel kan niet in één keer worden geïmplementeerd. Je begint met kleine stapjes en werkt gestaag toe naar een autonome groeimindset. In de podcast bespreekt Tanja enkele stappen die je kunt nemen om dit te implementeren.
Luister naar de podcast van Studio Beeckestijn en ontdek hoe je stapsgewijs growth hacking kunt integreren in jouw organisatie!