Er zijn nog steeds bedrijven in de B2B-sector die twijfelen aan de waarde van digitale marketing, terwijl andere organisaties digitale marketing al hebben geïntegreerd in hun strategie. Beeckestijn Business School heeft meer dan 100 digitale marketingplannen van B2B-bedrijven bestudeerd en geanalyseerd hoe digitale marketing zich binnen deze bedrijven heeft ontwikkeld. Deze analyse heeft geleid tot het B2B Marketing Maturity Model.
Level 1. Basic
Bijna alle B2B-bedrijven hebben tegenwoordig een website, maar deze is voornamelijk bedoeld om informatie te verstrekken over het aanbod en de producten. In tegenstelling tot B2C ligt de nadruk binnen B2B minder op service en klantbeleving en meer op het product en de prijs. Als je meer wilt weten over het verschil in klantbeleving tussen B2B en B2C en waarom dit zo is, dan kun je onze whitepaper lezen.
Level 2. Digitale marketing
Veel B2B-bedrijven willen na het hebben van een website hun zichtbaarheid op zoekmachines en sociale media verbeteren. Om dit te bereiken investeren zij vaak in zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachine-advertenties (SEA), e-mailmarketing en digitale advertenties. Daarnaast is content steeds belangrijker geworden in de digitale marketingmix. In de whitepaper kom je ook meer te weten over de kenmerken, doelen en een succesvolle casestudy hierover.
Level 3. E-commerce
Het is voor B2B-bedrijven vaak lastig om de overstap naar e-commerce te maken. De verkoopafdeling ziet dit vaak als een bedreiging. Veel bedrijven denken dat e-commerce extra kosten met zich meebrengt en geen extra inkomsten genereert, maar dit is een misvatting. Wat zijn de redenen hiervoor en wat is de grootste uitdaging op dit gebied?
Level 4. Omnichannel
Na de overstap naar e-commerce gaan bedrijven vaak aan de slag met het integreren van sales-, service-, en marketingkanalen. Service krijgt daarbij een steeds grotere rol in het ondersteunen van klanten bij zowel het bestellen van diensten en producten als bij het oplossen van problemen die daarbij kunnen ontstaan. In onze whitepaper lees je meer over de veranderende rol van sales en de invloed daarvan op de organisatie.
Level 5. Digital business
Als een omnichannel-organisatie goede resultaten behaalt, gaan vooruitstrevende B2B-bedrijven nog een stap verder. Deze bedrijven zoeken naar digitale mogelijkheden om de klantrelatie te versterken (customer experience), de klant beter te leren kennen (customer insights) en nieuwe verdienmodellen te creëren (service excellence). Bedrijven die digital marketing succesvol integreren in nieuwe business- en servicemodellen hebben de weg gevonden naar wat in de vakliteratuur “digital business” wordt genoemd. Wil je leren hoe je dit aanpakt? Lees het aan de hand van voorbeelden in het whitepaper.
B2B marketing opleidingen
Als je werkzaam bent binnen een Business-to-Business (B2B) omgeving en op zoek bent naar nieuwe kennis en vaardigheden, dan biedt Beeckestijn Business School jou wat je zoekt! Binnen al onze opleidingen besteden we aandacht aan B2B met boeiende voorbeelden, cases en extra webinars. Bovendien hebben we speciale opleidingen ontwikkeld voor B2B-professionals.