Ook dit jaar is het Digital Marketing Trendrapport 2023 van Beeckestijn Business School weer uitgebracht. In het rapport neemt Digital strateeg Bart Meerdink je mee in de vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2023. Dit trendrapport is tot stand gekomen door het analyseren van 100+ digitale strategieën van organisaties, aangevuld met een 3-tal interviews met vakexperts.
Vijf trends voor 2022
In het trendrapport worden de vijf trends voor 2023 uitgebreid toegelicht. Hier alvast de trends in het kort:
Trend 1: Media Mix Modeling om de effectiviteit van marketing te meten
Mede dankzij de complexe klantreizen en de cookie-pot die steeds leger wordt, blijft het een uitdaging om de effectiviteit van marketinginspanningen te meten. Ook in 2023 is dé oplossing nog niet gevonden, echter kan je wel slim inspelen op ontwikkelingen als Media Mix Modeling (MMM). Hierbij gebruik je tools en geavanceerde analytics om het effect van diverse variabelen als media, promoties, en prijs op de sales te meten. Dit wordt door de ontwikkelingen in Machine learning en AI voor een steeds groter publiek beschikbaar.
Trend 2: Creators domineren Social Media
Het stormt op het gebied van social media. Creators zijn de absolute winnaars als het gaat om social media. Zij zitten boven op de algoritmes en statistieken en maken daardoor content die aanslaat op het platform en bij hun users. In het aankomende jaar gaan we meer samenwerkingen zien tussen creators onderling en creators met merken. Dit zijn steeds vaker creators in hun eigen klantenbase én medewerkers om zo authentiek en impactvol mogelijk content aan te bieden aan hun doelgroep.
Trend 3: Kennis van tools en technieken essentieel voor marketeer
Binnen veel bedrijven (ook B2B!) schuift marketing op naar de hardere kant van data en tech. Het is essentieel als marketeer om jezelf in tools en techniek te verdiepen. Kijkend naar 2023 kunnen we niet om de overstap naar Google Analytics 4 heen. Er zijn veel (nieuwe) mogelijkheden. Dat maakt het als marketeer extra belangrijk om goed te weten wat je wilt meten. Daarnaast gaan de ontwikkelingen binnen AI door. Er zijn steeds meer tools en toepassingen die je tijd besparen of nieuwe inzichten geven. Denk aan de AI tools voor content creatie en copywriting die steeds beter worden, data driven persona’s en ads. Als marketeer is het in 2023 belangrijk om te weten hoe het algoritme keuzes maakt en wat de beperkingen zijn.
Trend 4: De jacht op 1st party data
Onder druk van de cookieloze toekomst komen er steeds meer oplossingen in de markt om klanten toch te herkennen en relevanter te targetten. Zo ontstaan er steeds meer (nieuwe) proposities om klanten in te laten loggen. Klantgedrag is beter te voorspellen door in te loggen. Dit leent zich ook voor nieuwe verdienmodellen waarbij bepaalde producten of diensten achter een betaalmuur komen. Vooral in sectoren waarin onderscheid in producten of diensten minimaal is.
Trend 5: Geen woorden, maar daden voor een duurzame wereld
De economie transformeert langzaam van puur kijken naar financiële groei naar kijken wat de impact is van bedrijven op mens en milieu. Steeds meer bedrijven maken verduurzaming van de keten de kern van de bedrijfsvoering. Eerlijkheid en transparantie zijn essentieel. Communiceer welke stappen zijn genomen, maar laat ook zien wat er nog moet gebeuren. Laat je commitment om te veranderen zien. Je kan in 2023 niet meer voor de bühne doen alsof je een groene ambitie hebt, het gaat om de echte daden.
Digital Marketing Trendrapport 2023
In dit trendrapport wordt er uitgebreid stilgestaan bij elke trend. Je wordt geïnspireerd door nieuwe kennis en mooie voorbeelden. Ook staan er een 3-tal interviews met vakexperts in het trendrapport. Nicolas Arrive neemt je mee in Media Mix Modeling, Sonja Loth gaat in op Social Media en Julliette Caulkins vertelt over ‘being a force for good’ en de B corp certification.