Engagement vanuit de consument zorgt voor een groter bereik en leidt tot online mond–tot–mondreclame. Dit heeft grotere impact dan alleen content marketing vanuit een bedrijf. Een slimme manier dus om de conversie van je campagne op te krikken. Daarom geven we je 5 tips om het engagement rond jouw campagne te verbeteren.
Tip 1: Zorg voor interactieve content
Interactieve content zorgt voor een groter bereik van je campagne, houdt bezoekers langer op het platform en leidt tot meer aankopen. Interactie is de eerste stap voor activatie: zo zetten klanten de eerste stap in je (online) winkel.
Mensen die je campagne zien, zullen vragen gaan stellen of commentaar geven. Zorg ervoor dat er medewerkers beschikbaar zijn voor het beantwoorden van complexe vragen en laat eenvoudige vragen snel beantwoorden door chatbot. Er zijn inmiddels ook allerlei andere tools beschikbaar die helpen bij laagdrempelige interactie. Zo zetten fast fashion merken als Zara en H&M al ‘try-before-you-buy’-systemen in met nauwkeurigere informatie over pasvorm en maat. En met augmented reality kunnen klanten bijvoorbeeld kijken welke bril het mooiste staat of hoe een schilderij in hun woonkamer uitkomt. Op Facebook en Instagram kun je mensen laten shoppen via livestream, een interactieve manier om artikelen te verkopen, rechtstreeks in contact te komen met kijkers en potentiële klanten te werven, en dit allemaal realtime.
Tip 2: Luister naar hoe er over je campagne en over je product wordt gesproken
Analyseer je content niet alleen op bereik, maar ook op sentiment, klanttypes en traffic dat naar je website genereert. Zet social listening in om te weten wat er bij de klant speelt. Bij social listening volg je niet alleen de eigen kanalen, maar kijk je ook wat er elders over je merk en producten wordt gezegd: in het nieuws, in blogs, in communities of op fora. Zo ontdek je wat de klant precies van je wil en daar kun je dan je nieuwe berichten perfect op laten aansluiten. Spot en acteer op unieke kansen die je product in een positief daglicht zetten en je campagne een extra boost zullen geven.
Tip 3: Zorg voor een online community die je verhaal ondersteunt
Met een goed team op social media vergroot je het publieksbereik van je campagne en kun je sturen op een positieve flow. Samen met hen ontdek je snel op welke socials potentiële fans aanwezig zijn. Precies op die plek geef je een tip, stel je een vraag of repost je een relevant bericht. Door proactief te zijn en rond te snuffelen in verschillende communities kom je in contact met nieuwe klanten, een groep die buiten beeld zou blijven als je alleen oog zou hebben voor de eigen kanalen.
Zodra klanten een aanschaf overwegen, gaan ze onderzoek doen. Zorg voor positief geluid op je eigen kanalen, maar ook op externe reviewsites. Klanten inspireren elkaar makkelijker dan dat een bedrijf dat doet. Geef je klanten dus een podium om online met elkaar in gesprek te gaan en laat ze elkaar over de streep trekken voor het doen van een aankoop.
Tip 4: Neem hindernissen op weg naar de kassa weg
Zorg voor een duidelijke call-to-action in alle uitingen van je campagne. Je haalt veel drempels weg als mensen gelijk vanuit je advertentie een aankoop kunnen doen, zonder eerst door te hoeven klikken naar een website en daarna naar de webshop. Al die loze tussenstops leiden tot veel klantverlies. De klant houdt van gemak en wil graag in één keer op het platform waar hij al is zijn aankoop doen.
Een klant die twijfelt zal makkelijk afhaken. Bied daarom proactief hulp aan. Precies zoals in een fysieke winkel, waar verkopers de klanten op het juiste moment aanspreken om ze tot een aankoop te verleiden. Ze zien wanneer een klant vragen heeft, wanneer hij een praatje wil maken of advies nodig heeft. Hierdoor lopen zo weinig mogelijk klanten met lege handen de winkel uit. Wees aanwezig waar je klant is. Niets is frustrerender dan een toekomstige klant kwijtraken doordat hij geen antwoord kon krijgen op zijn laatste vraag.
Analyse van je data geeft je zicht op de zwakke plekken in de customer journey. Waar haken klanten af in het aankoopproces? Kijk of je met technische snufjes dit proces glad kan trekken en support kan bieden. En gaat er iets mis bij het afrekenen? Bied dan direct hulp aan. Hoe zonde als je op het laatste moment nog een klant verliest!
Tip 5: Zorg dat alle afdelingen binnen het bedrijf op de hoogte zijn
Engagement heb je niet alleen nodig van je klanten, maar ook van je collega’s. Uit onderzoek van Salesforce Research onder 1.400 professionals wereldwijd blijkt dat de winkels die het beste presteren winkels zijn die servicemedewerkers betrekken bij de verkoopactiviteiten. Deze winkels zien functies en afdelingen niet als geïsoleerde entiteiten, maar als elementen die onderling verbonden zijn en samen de volledige customer journey verbeteren. Het is maar een kleine stap om dat inzicht ook toe te passen op je marketingactiviteiten, want ook een succesvolle campagne draaien doe je samen. Breng daarom andere afdelingen op de hoogte van je campagnedoelen en deel je planning. Als er campagnes zijn waar veel interactie wordt verwacht, kunnen andere afdelingen hier rekening mee houden en extra resources vrijmaken. Zorg ook voor een gedegen FAQ voor alle collega’s en partners die met je campagne te maken krijgen.
Wat we je willen meegeven
Het plaatsen van content alleen is zelden genoeg om je klanten tot kopen aan te zetten, het is pas het begin van het aankoopproces. Laat daarom Community Management en Service je helpen met je verkoopdoelstellingen!
Kijk nog eens kritisch naar alle stappen die je klant zet tussen het zien van je content en het plaatsen van een bestelling. Denk na hoe jij en andere afdelingen binnen het bedrijf klanten zover krijgen dat ze echt de bestelling plaatsen en waar ze misschien een steuntje in de rug nodig hebben.
Bekijk daarom ook onze checklist: ‘Voorkom dat klanten via de achterdeur van jouw webshop weglopen’