Het Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn Business School is uit. Digital strateeg Bart Meerdink neemt je mee in de vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2022. Dit rapport is tot stand gekomen door het analyseren van meer dan 100 strategieën van organisaties, aangevuld met een 3-tal interviews met vakexperts.
DIT KUN JE VERWACHTEN
In het trendrapport doe je nieuwe kennis op over deze vijf trends, onder andere aan de hand van mooie voorbeelden. Dit zijn de trends die in het trendrapport te vinden zijn:
- De doorbraak van Marketing Operations (MarOps) als discipline
De meeste marketeers proberen hun funnels steeds slimmer in te richten. Dit zorgt ervoor dat de funnels steeds complexer en technischer worden. De juiste tools en de rol van centrale datacollectie wordt nog belangrijker. Dit zorgt er ook voor dat de behoefte om de hele marketingoperatie beter te stroomlijnen groeit. Dit leidt tot een nieuwe discipline in ons vakgebied; Marketing Ops.
2. Alles Automated?
Wij marketeers worden steeds vaker geholpen door automatisering van Ads & Search. Is het nobele handwerk van dagelijks campagnes optimaliseren daardoor verleden tijd en houden we meer tijd over voor het bouwen van een sterk merk?
3. To Metaverse or not
De wereld digitaliseert steeds verder. Grote organisaties zetten een volgende stap in de ontwikkeling en adoptie van Internet of Things (IoT) applicaties, Augmented- en Virtual reality toepassingen en AI. Met deze verdere digitalisering wordt de basis gelegd voor de Metaverse.
4. Krapte op de arbeidsmarkt
Er blijft grote vraag naar digital marketeers. Door krapte op de arbeidsmarkt worden veel digital roadmaps vertraagt. In 2022 zal er meer worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers om ze te binden en behouden. Het is essentieel om de juiste mensen in je organisatie te hebben om in te kunnen spelen om de trends en ontwikkelingen.
5. Groen = doen
Consumenten kiezen vaak met de portemonnee, ze gaan vaak voor snel en goedkoop. Echter weten organisaties de consument steeds vaker te verleiden tot het maken van groenere keuzes. Afgelopen jaar is hier een mooie slag in gemaakt, dus laten we in 2022 er voor zorgen dat dit hard doorzet!
Digital Marketing Trendrapport 2022
Er wordt in het trendrapport uitgebreid ingegaan op elke trend. Daarnaast zijn er een aantal interviews te lezen met vakexperts die met deze trends te maken hebben.