Ad Nederlof (oprichter van de VANAD Group) vertelt over het ontstaan van het AanZet traject van Engage:
“Op mijn 19de zat er in mijn hoofd geprogrammeerd dat ik voor niets geschikt was. Slechte cijfers op school, geen focus, geestelijk lui en een docent vertelde mij zelfs dat ik een onnozel jongetje was. Dat doet wat met je als je 11 jaar oud bent. Hier werd ik onzeker van en ik wist niet wat ik moest doen. Na mijn moeizaam voltooide middelbare schoolopleiding, ging ik tamelijk ambitieloos het leger in en aan het einde van mijn diensttijd bezocht ik een beroepskeuze adviescentrum.”
Het advies dat Ad daar kreeg, gaf hem niet alleen een duidelijke richting over waar en hoe zijn loopbaan te starten, maar gaf hem ook het noodzakelijke zelfvertrouwen. Zo begon de carrière van Ad Nederlof, oprichter van de VANAD Group. In het boek Adtitude, geven circa 50 mensen die nauw met Ad hebben gewerkt en geleefd een beeld van wie hij is en wat hij heeft bereikt. Dankzij zijn eigen ervaring als zoekende naar de juiste kans, heeft hij binnen VANAD Engage het AanZet– traject mede opgestart.
“Er zijn meer mensen zoals ik” vervolgt hij. “Mensen die door vooroordelen en veroordelen niet meer het vertrouwen in zichzelf hebben, die door een samenloop van omstandigheden niet meer goed weten welke stappen ze kunnen zetten, niet meer zelf aan zet zijn. De branche waarin we werken biedt een perfecte gelegenheid om de eerste voorzichtige stappen naar werk (weer) te zetten. Een goed of beter pad bieden, mensen enthousiasmeren, mensen een kans geven. Iedereen verdient een gelijke kans. En via het AanZet-traject is die kans binnen handbereik.”
Het doel van AanZet
We zien bij Engage regelmatig mensen die voor het eerst of voor het eerst sinds lange tijd weer aan het werk gaan. We vangen ze op, leiden ze op, begeleiden ze net zo lang tot ze zeker genoeg zijn om zelfstandig aan de slag te gaan en misschien zelfs anderen onder hun hoede te nemen.
“Voor de mensen voor wie deze eerste stap nog echt wat te groot is, doen we graag iets extra’s met ons AanZet traject. Met onze AanZet-trajecten leiden we deze mensen in een rustig tempo op tot klantexpert en ondersteunen we ze waar nodig in het terugpakken van regie en actie. Deelnemers doen examen en ontvangen het KSF branche certificaat én het Engage AanZet certificaat. Hiermee zijn ze klaar zijn een nieuwe toekomst in klantcontact. Dit doen we in nauwe samenwerking met gemeenten en sociale instanties. Zij melden de deelnemers aan en samen met ons geven ze ondersteuning in het totale traject.”
Het AanZet-traject van Engage is breder dan alleen mensen aan het werk helpen. Het is een nieuw begin, een start van een loopbaan bij Engage of bij één van de andere contactcenters in Nederland. Het lost daarnaast ook een maatschappelijk probleem op. Er zitten veel mensen thuis die graag wel iets willen doen. Beweging in de arbeidsmarkt is nodig en daarbij zijn wij allemaal aan zet!
“Soms zien we bij deelnemers een talent op heel andere vlakken dan klantcontact. We ondersteunen ze om hierin te ontdekken wat ze kunnen en willen, zodat ze de deur uit lopen in de richting van een volgende stap. Dat kan binnen de VANAD Group, waar 5 verschillende organisaties onder de VANAD vlag mogelijkheden bieden in verschillende richtingen en functies. , maar ook daarbuiten. Dit biedt een groeipad voor veel medewerkers die zich echt verder willen ontwikkelen en daar is VANAD uniek in.”
Onze visie
Bij Engage draait het om contact: persoonlijk, gemakkelijk en waardevol contact. Mensen zijn daarin de allerbelangrijkste schakel, niet alleen in het contact zelf maar ook in het analyseren, verbeteren en digitaliseren van contact. Bij Engage houden we van mensen en geven we onze mensen graag een podium om te ontdekken en te doen waar ze goed in zijn. Vanuit verbinding met elkaar en met zichzelf. Dat beloven we onze collega’s en dat wensen we eigenlijk voor iedereen.
Juist mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, verdienen de kans om te ontdekken en te doen waar ze goed in zijn. Dit doen we sinds 2018 met het AanZet-traject. We bieden samen met verschillende partners werkzoekenden een inspirerend leerprogramma met certificaat, zodat ze klaar zijn voor hun volgende stappen in klantcontact.
Ad: “Ik vind het ook belangrijk om de vervolgstappen te laten zien en de mensen kansen te bieden door te groeien met vervolgopleidingen en special skills trainingen. Als je een serviceorganisatie bent, maken mensen het verschil. Opleiding, begeleiding, leren van je eigen kracht is dan cruciaal. Een baan in klantcontact is dynamisch en uitdagend en bij Engage leer je dat op topniveau te doen. ”
“Ken je het spel mens-erger-je-niet?” vraagt Ad. “Jij bent niet aan zet als je de dobbelsteen niet oppakt en vervolgens gooit. Ook mensen die denken dat ze niet meer aan het werk kunnen komen, zijn nog steeds aan zet. Dit kunnen jongeren zijn, maar ook ouderen, mensen met een fysieke beperking of mensen die op hun pensioenleeftijd helemaal niet willen stoppen. Je bent continu zelf aan zet. Jij kunt kiezen of je die dobbelsteen wel of niet wil gooien en stappen wilt zetten.”