Van 21 t/m 23 september vond het Money 20/20 Europe event in de Amsterdam RAI plaats. Dé FinTech vakbeurs waar bedrijven van over de hele wereld elkaar ontmoeten. Na een lange periode waarin het niet mogelijk was om elkaar fysiek te zien, was dit één van de eerste grote events in Nederland. Er waren meer dan 4.000 mensen van ruim 1.500 bedrijven aanwezig. “Back with a bang” zoals Money 20/20 aangeeft.
Thomas Blankvoort (CCO) en Arthur Vermeulen (Business Director The Nest) waren vanuit Webhelp Nederland aanwezig. Wat is hun opgevallen als het gaat om de trends en ontwikkelingen in FinTech?
Het belang van KYC
Bijna iedereen op het event had of kon een link maken met ‘Know Your Customer’ (KYC). Veel FinTech bedrijven richten zich hierop of krijgen hier op den duur mee te maken. Het bewijst andermaal hoe belangrijk dit onderwerp is. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, het aantal start-ups rijst de pan uit, de eisen van banken en dienstverleners veranderen razendsnel, maar ook de behoeften van de consument veranderen. Hoe gaan we hiermee om? En hoe borg je CX in dit veranderende landschap?
“De processen rondom KYC zijn complex en verlopen niet altijd vlekkeloos en dit zorgt voor irritatie bij de consument. Er wordt bijvoorbeeld regelmatig gevraagd opnieuw paspoorten of andere documenten aan te leveren. En bij elke instantie moet het net anders. Hierdoor lijkt het alsof de verantwoordelijkheid bij de consument ligt en volgens mij moet dat niet de bedoeling zijn,” aldus Thomas.
Een soepele customer journey helpt om klanten te binden
Een consument wil alle stappen in het proces soepel en probleemloos kunnen doorlopen. Daartegenover staat dat bedrijven consumenten zo snel mogelijk aan zich willen binden. Om dit bij elkaar te brengen moet er iets veranderen. We zien dat veel bedrijven op zoek zijn naar een customer journey solution provider die alle onderdelen van een KYC proces kan borgen. Dit komt neer op een mix van de juiste technologie en het goed inrichten van je back office.
Arthur zegt: “Bij problemen is het fijn als er een fall back is in de vorm van menselijke support. Dit helpt bedrijven om bij problemen snel te handelen, dat de consument gehoord wordt en zo min mogelijk hinder ervaart. Bij de inrichting hiervan moeten bedrijven zich volgens mij twee vragen stellen. Hoe kun je een consument snel en in één keer onboarden in je dienst of platform? En als het dan toch misgaat, hoe kun je alle aanstaande nieuwe klanten ontzorgen met een manual fall back?”
Samenwerking tussen technologie en menselijk contact blijft cruciaal
Bij Webhelp weten we welke impact mensen hebben en hoe zij kunnen inspelen op de snel veranderende technologie die er is en komt. Juist in de FinTech sector komt duidelijk naar voren dat het menselijke component een grote rol speelt. En juist met die human touch zorg je ervoor dat de automatisering effectief is en beter wordt. Het maakt niet uit hoe goed de technologie is, er zullen altijd moments of truth zijn waarin mensen nodig zijn en dat moet je als bedrijf juist omarmen.
“Blijf respectvol met je consument omgaan en verlies hem of haar niet uit het oog. Dit blijft een uitdaging in een steeds verder en sneller automatiserende wereld. Technology is here to stay, but human relevance is critical in defining the difference when called upon.” zegt Thomas
Er zijn ontzettend veel mooie en verschillende oplossingen in het proces van klantcontact, maar met het menselijke component borg je het hele proces en kun je als bedrijf echt het verschil maken.