Bij VANAD Engage begint de employee experience al voor de eerste werkdag van een medewerker. Het contact tussen de organisatie en de medewerker voor de start is tegenwoordig van grote invloed op de ervaring van de medewerker. Hoe kun je in een hybride werksituatie ervoor zorgen dat nieuwe medewerkers zich direct thuis voelen? En wanneer de bestaande medewerkers deels vanuit huis werken, hoe zorg je er dan voor dat nieuwe medewerkers de inhoud van werk, maar ook de organisatiecultuur en collega’s goed kunnen leren kennen?
Bij VANAD Engage staat een goede onboarding van medewerkers centraal om de VANAD Engage én de partner organisatie te leren kennen en succesvol in te stromen. Wij geven de medewerker een duidelijk beeld mee over de inhoud van het werk en de verwachtingen, ongeacht of de onboarding volledig op locatie plaatsvindt of deels hybride. Ook als de nieuwe medewerker volledig op locatie wordt ingewerkt, zal een deel van de toekomstige collega’s wellicht deels vanuit huis werken.
Bij een hybride onboarding schenken wij bij VANAD Engage extra aandacht aan het wegwijs maken binnen de organisatie en kennismaken met nieuwe collega’s. Voor extra binding met de organisatie helpt het om een nieuwe medewerker alvast (digitaal) kennis te laten met de directe collega’s.
Bij ons is de onboarding maatwerk en wordt uitgevoerd door de VANAD Academy. Afhankelijk van de wensen en behoefte van de partner combineren wij verschillende leervormen. Denk hierbij onder andere een mix van e-learning, klassikale trainingen en één-op-één coaching sessies. Het doel van de onboarding is niet alleen om alle kennis en skills zo snel mogelijk aan te leren, maar ook om duidelijke verwachtingen te scheppen. De medewerkers leren waar ze de benodigde kennis – ook thuis – zelfstandig kunnen vinden en wij geven ze het vertrouwen dat de medewerker de werkzaamheden goed kan uitvoeren. Op kantoor zijn medewerkers immers gewend aan bepaalde faciliteiten. Een belangrijke competentie van een thuiswerker is zelfredzaamheid. Thuis is de medewerker op zichzelf aangewezen om van te voren over een oplossing na te denken (“Mijn internet werkt niet”).
Het ontwikkelen gebeurt niet alleen tijdens de onboarding, maar juist ook na de onboarding in een vervolgtraject. Voor VANAD Engage is het essentieel om continu in contact te blijven met de medewerker. Door middel van intensieve begeleiding en coaching on the job wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van de medewerker. Waar een nieuwe medewerker in de traditionele kantoorsituatie vaak snel tussendoor wel even wat kan vragen aan de leidinggevende, is het in een hybride werksituatie noodzakelijk dat er met de leidinggevende consistent momenten ingepland worden en moet er de mogelijkheid zijn om van beide kanten proactief contact met elkaar te zoeken.
Nu gehele teams virtueel werken of in combinatie van thuis en op locatie, is het voor leidinggevenden een uitdaging om met regelmaat in gesprek te blijven met alle teamleden en om goed in te schatten hoeveel begeleiding een individuele nieuwe medewerker nodig heeft. Dit vraagt om nieuwe vormen van communiceren en een transitie van controle naar vertrouwen. Een duidelijke communicatiematrix is een belangrijk hulpmiddel om af te stemmen wanneer, waar en hoe je met medewerkers communiceert. Je moet er bovenal op vertrouwen dat medewerkers hun werk ook op afstand goed doen. Met alle beschikbare online tools kun je je medewerkers ondersteunen waar nodig.
De basis van hybride onboarding is dat vertrouwen en zelfredzaamheid centraal staan in plaats van controle en verantwoording. Je moet erin geloven om ervoor te gaan. Vertrouw er vooral op dat medewerkers alles doen wat in hun macht ligt om ook vanuit huis de ideale medewerker te zijn. Wij stimuleren en motiveren onze klantexperts om zich blijvend te ontwikkelen. Bij VANAD Engage staan wij stil bij kleine, behaalde successen. Het is waardering in kleine vorm, maar heeft een grote impact.
Wil je meer weten over het uitbesteden van de klantenservice van jouw organisatie? Neem contact op met Inke Lunenberg via inke.lunenberg@vanadgroup.com of 06 – 46 29 02 17