Om voor al onze Duitstalige klantcontacten flexibel en schaalbaar te zijn, hebben wij een vestiging in hartje Essen. In 2015 hebben wij al de stap over de grens gezet met de missie een professioneel Customer Experience Center op te zetten waarin onze kernwaardes en de VANAD-cultuur behouden blijven. Daarmee zijn onze Nederlandse roots ook duidelijk in Essen voelbaar.
Onze partners in Duitsland zijn met name MKB, Scale ups en internationale bedrijven die de stap naar de Duitse markt zetten, Duitstalig support nodig hebben en een partner zoeken die ontzorgt en meedenkt.
Eerder schreven wij al over Digitale Sales is de realiteit. Ondanks de pandemie hebben wij in 2020 een aantal mooie nieuwe labels aan ons Duitse portfolio toe mogen voegen. Ons Charge & Tech team heeft onder andere twee nieuwe partners kunnen toevoegen voor 24/7 support op laadpalen en support op state of the art koffieautomaten. Ons retail team is uitgebreid met een nieuwe partner en op alle bestaande partners flink gegroeid om alle vragen rondom webshops te supporten. Wij vroegen Steffi, International Sales manager, hoe haar dit gelukt is in een anderhalve meter-maatschappij.
Hoe zijn deze processen anders verlopen door COVID-19?
“Een aantal trajecten zijn volledig online afgerond zonder elkaar ook maar één keer echt in de ogen te kijken. Een aantal nieuwe partners kende ik al voor Corona maar ook daar is het volledige traject online gebeurd. Voor ons staat het persoonlijke contact altijd voorop. Niet alleen met onze medewerkers maar ook met onze partners en toekomstige partners. Daar hoort normaal een site visit bij, een lunch of een aantal momenten om te sparren. De huidige situatie vraagt om aanpassingen en dat hebben wij ook gedaan; volledig coronaproof online met een personal touch.”
Wat ga je, wat je noodgedwongen moest aanpassen, vanaf nu altijd zo doen?
“De meetings zullen in de toekomst net als het thuiswerken in een hybride vorm aanwezig blijven. Een site visit en een lunch zal ik zeker weer doen als het mogelijk is met een combinatie van online meetings om reistijd en het milieu te sparen.”
Wat was een echte eyeopener door COVID-19?
“Dat alles mogelijk is als je maar creatief bent en dicht bij jezelf blijft. Sales is niet altijd verkopen. Sales is contact maken met mensen, dat is geen eyeopener voor mij want dit doe ik altijd al, maar nu weet ik dat dit ook virtueel kan. Wat wel een eyeopener was, is het aanpassingsvermogen van mensen om bijvoorbeeld massaal thuis te werken als de noodzaak er is. Wij als VANAD verkondigen al 13 jaar de voor- en nadelen van thuiswerken in de branche, maar Corona zorgde voor een tsunami aan interesse, de noodzaak was er nu dus wel. En het werkt!
Waar kijk je naar uit als je dadelijk in real-life weer mensen mag ontmoeten?
Ik mis het meeste het sociale contact, de onverwachte gesprekken bij het koffieautomaat, de ontmoetingen op netwerk events en beurzen, maar ook een rondje over de VANAD campus met volle vloeren. De dynamiek van deze branche is ongekend en dat voel je als je bij elkaar bent. Wil je meer weten over VANAD Engage Duitsland? Of praten over trends en ontwikkelingen op klantcontactgebied in Duitsland? Neem dan contact op met Steffi Brodkorb, 06-48136423 of steffi.brodkorb@vanadgroup.com.