Maart dit jaar, Nederland ging op slot, alles werd afgelast. Geen beurzen, geen klantafspraken, en nu? Als je werk bestaat uit netwerken en mensen ontmoeten, hoe moet je in deze tijd dan je werk doen? Voor veel mensen heerst er spanning en onzekerheid, maar het heeft ons ook creatief aan het denken gezet. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar blijft? In onze reeks over de anderhalvemeter maatschappij hebben wij Steffi Brodkorb, International Sales manager bij VANAD, gevraagd hoe een sales traject, waar ze voorheen gemiddeld 9 maanden voor uittrekt, er nu uitziet.
De bestaande klanten konden niet meer fysiek bezocht worden en veel lopende sales trajecten werden ‘on hold’ gezet. Niemand wist immers wat er ging gebeuren en hoelang het zou duren. “De kunst is dan om op verschillende manieren zichtbaar te blijven. Zelf ben ik erg van contact maken op een menselijke manier. Even een handgeschreven kaartje sturen, even bellen hoe het gaat, even op een andere manier contact maken.” Maar ook het netwerken moest op een andere manier.
“Ik ben onder andere met de Duits Nederlandse Handelskamer in gesprek gegaan. Zij organiseren Webinars en ‘new members’-dagen met thema’s: ‘Hoe werk je vanuit huis’ en ‘Hoe houd je medewerkers betrokken’. Omdat VANAD al sinds 2008 ervaring heeft met Work from Anywhere, heb ik via hun platform bedrijven daarbij kunnen helpen door webinars te geven, maar uiteraard ook om nieuwe contacten op te doen. Binnen enkele weken was er dus een transitie gemaakt naar online.”
Vanaf mei kwamen er allerlei verschuivingen van drukte in branches (drukte in supermarkten, bouwmarkten, etc.), maar ook de gespreken met (potentiële) klanten kwamen weer op gang. “Zo kwam er bijvoorbeeld via een bestaande klant een e-Mobility aanbieder bij ons terecht. Deze bestaande klant had ons aanbevolen als betrouwbare partner en na een introductie door onze operatie heb ik het contact verder opgepakt.”
“Het gehele traject ging digitaal en voornamelijk via Teams. Normaliter beginnen wij vanuit VANAD de kennismaking met een persoonlijk gesprek en een rondleiding over de campus. Dan voel je ook of ‘de klik’ er is, maar Corona heeft het hele sales traject omgegooid. Om toch wel dat gevoel over te brengen, heb ik tijdens de presentatie veel foto’s van onze campus getoond en quotes van medewerkers ingevoegd. Als je elkaar verschillende keren fysiek hebt ontmoet, is dat toch anders dan online. Als je iedereen alleen nog maar op kleine schermpjes ziet in Teams kun je weleens iemand missen, of langs elkaar heen praten. Gelukkig lagen wij al snel op dezelfde golflengte en bleek de behoefte exact te passen met wat VANAD te bieden heeft. 24/7 service met ervaren medewerkers in de e-Mobility branche en flexibiliteit door onze Work from Anywhere propositie was de ideale oplossing.”
Telefonisch kwam het bericht dat we het partnership met elkaar zouden aan gaan. En dat vond Steffi wel een moment om elkaar nu eens fysiek in de ogen te kunnen kijken. “Onze campus was inmiddels volledig ingericht op de anderhalve meter maatschappij. En daardoor kon ik, vroeg in de ochtend omdat iedereen druk was, voor iedereen een heerlijk Corona-proof ontbijt verzorgen; croissantjes, eitjes, sapje. Het was mooi moment om ons nieuwe partnership te vieren en omdat we elkaar al regelmatig via Teams hadden gesproken voelde het ook direct vertrouwd.”
“Als fysiek afspreken niet mogelijk is, helpt online dus zeker mee om in contact te komen én in contact te blijven. Maar vergeet niet de personal touch!”, aldus Steffi
Benieuwd hoe wij het werken in de anderhalvemetermaatschappij, digitaal training geven of ons sollicitatieproces Corona-proof hebben gemaakt? Neem dan contact op met Inke Lunenberg: 06 – 46 29 02 17 of inke.lunenberg@vanadgroup.com.