Veel marketeers en organisaties zijn bezig social en digitale media te integreren in hun plannen. Sommige organisaties zijn bezig met aparte strategieën en plannen om optimaal gebruik te maken van deze nieuwe media. In dit whitepaper geven we u graag de bouwstenen van een goede social media en digital marketing strategie. Zodat we u als (marketing) professional helpen succesvoller te zijn bij het opstellen van een social media en/of digital marketing strategie.
In dit whitepaper gaan we o.a. in op:
- Waar bestaat een Digitale Marketing Strategie uit?
Hoe kan een organisatie met de inzet van digitale marketinginstrumenten haar marketingdoelstellingen beter behalen? - Wat is een Social Media Strategie?
Hoe kunnen we social media op een structurele wijze inzetten om de organisatiedoelstellingen te verbeteren? Denk hierbij aan doelstellingen op het gebied van service, bereik, reputatiemanagement, engagement, sales, innovatie etc - Wat maakt een social media strategie succesvol?
Organisaties die succesvol zijn hanteren vaak een social media strategie die:
– kosten vermindert of mensen bereid vindt om meer te betalen
– door waarde te creëren voor deelnemers en/of mensen helpen contacten te leggen of relaties te verstevigen
– doordat de deelnemers werk doen of waarde genereren voor het bedrijf.
In het whitepaper geven we een aantal voorbeelden waarin deze kenmerken van een succesvolle social media strategie worden uitgelegd. - De Social Media Scorecard® – Effectief en meetbaar werken met Social Media
Het is een grote, zo niet de grootste uitdaging voor de social media managers bij organisaties om:
– De specifieke ROI op de inzet van social media uit te werken,
– uw impact met social media in het bijzonder, bovenop uw andere marketinginspanningen aan te tonen - Hoe werkt de Social Media Scorecard?
Bij de Social Media Scorecard wordt uitgegaan van duidelijk geformuleerde doelstellingen. Om inzichtelijk te maken hoe deze doelstellingen gehaald gaat worden, en om de voortgang meetbaar te maken, hanteert de methodiek vier invalshoeken waarbij de volgende 4 vragen essentieel zijn:
– Financieel: hoe meet u het succes van de Social Media activiteiten?
– Klant: hoe bereikt u juiste de doelgroepen en hoe zorgt u ervoor dat Social Media een bijdrage levert aan participatie, klanttevredenheid en retentie?
– Social Media: welk onderdelen (Retentie, Relevantie, Content en Interactie) zijn nog voor verbetering vatbaar?
– Organisatie: hoe heeft u de organisatie ingericht om de Social Media activiteiten te ondersteunen?
Meer weten over de bouwstenen? Download dan het complete whitepaper en leer hoe u uw digital marketing en social media strategie verder kunt verbeteren!