Zes jaar geleden stapte Linda Hilberdink als Marketing Manager op de sneltrein van Interactive Intelligence. Een jaar geleden werd de overname door Genesys bekend gemaakt. Wat volgde was een turbulent jaar. Voor haar functie, voor het bedrijf, maar vooral ook voor de markt. Een uitdaging die Hilberdink met beide handen aangrijpt.
In haar functie is Hilberdink constant in beweging: “Het betekent elk jaar nieuwe uitdagingen, soms andere tools inzetten en steeds op zoek zijn naar nieuwe middelen en kanalen om bekendheid en nieuwe business te genereren. De kracht is zichtbaar te zijn in de media, bij evenementen maar juist ook online. Meegaan met de snelheid van de markt en met innovaties, vragen dagelijks de aandacht. Voorop blijven lopen, ‘out of the box denken’ en het beste uit mezelf halen horen bij deze functie. Het is inherent aan werken voor een Amerikaanse organisatie die hoge ambities heeft en snel groeit. Ik word niet gelukkig van een vast werkstramien, dan wordt het saai.”
Trots
Door de overname is Genesys wereldwijd de grootste speler in de branche: “Die groei en internationale focus maken me trots. Ik krijg er energie van om te werken in een organisatie die zo snel groeit en waar je de vrijheid en ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen. Je verzuipt of je komt boven. Als je weer boven komt, dan ben je gegroeid in vele opzichten. Je moet in staat zijn de turbulentie te accepteren, ambitieus zijn en doorzettingsvermogen hebben. Nog meer focus hebben op de dingen die je wilt bereiken; zelf, samen en als organisatie.” Verbazing Volgens Linda kun je in haar vak niet stilzitten: “Ik verbaas me erover dat er organisaties en mensen zijn die denken dat ze ‘klaar’ zijn en achterover gaan leunen. Zo werkt het niet en met de huidige ontwikkelingen beweegt de markt meer dan ooit tevoren. Daar moet je in meegaan. Sterker nog, je moet voorop lopen. Je moet in het nu leven, maar ook naar de toekomst kijken. Hoe kunnen we de markt straks nog beter bedienen? Als je wacht op de vraag, dan ben je te laat.”
Inspiratie
De inspiratie voor haar vak krijgt Hilberdink op velerlei manieren aangereikt: “Ik reis en lees veel en ontmoet op die manier letterlijk en figuurlijk veel inspirerende mensen. Ik vind het belangrijk om inspiratie mee te geven, mensen een spiegel voor te houden.
Het moet niet alleen over het product en de organisatie gaan. Door het reizen en lezen benader ik mensen die me inspireren, vraag ze als spreker tijdens een event en maak dan een brug tussen het verhaal en onze organisatie. Als honderden mensen in de zaal écht geraakt zijn door het verhaal, is dat de kers op de taart. Dagelijks haal ik mijn inspiratie uit diverse bronnen. Ik blijf op de hoogte en laat me inspireren door boeken, door internet, via LinkedIn. Ik zoek verhalen van mensen die iets hebben meegemaakt wat niet standaard is en waar ze op een creatieve wijze mee om zijn gegaan. Ik zeg altijd: ‘be the energy you want to attract’. Als een organisatie in zwaar weer zit en medewerkers gedeprimeerd aan het werk zijn, dan straal je dat als bedrijf ook uit. Terwijl je juist mensen en business aantrekt als je zelf ook in een goede flow zit.”
Selfdriven
Voor Hilberdink is Nederland te klein: “Het mooiste vind ik bedrijven met een global focus. Het selfdriven aspect vind ik daarin geweldig, het kunnen reizen en de vrijheid om mijn werk zelf in te vullen. Er worden hoge eisen en doelen gesteld, maar ik bepaal zelf de invulling. Het is continue een proces met veel dynamiek, energie en focus. Ik zie de torenhoge ambities en weet dat er veel werk verzet moet worden om daaraan te voldoen, maar ik ervaar het als een boeiend en leerzaam proces. Genesys heeft de ambitie om een iconische organisatie te worden op het gebied van customer experience en daar gaan we met zijn allen voor.” Volgens Hilberdink is digital nu belangrijker dan ooit: “De thema’s op marketinggebied gaan razendsnel. Een paar jaar geleden waren beurzen en evenementen nog het belangrijkste focusgebied, maar nu zie je dat er meer en meer digitale campagnes worden ingezet. Digital, social en content is waar het om draait. Voorheen sprak men over de ‘Millennials’ als belangrijke doelgroep op social media, maar tegenwoordig is elke leeftijdscategorie hier te vinden. Klanten willen weten wat ze kopen. Goede content is dan essentieel. Het gaat niet alleen om het product met de mooiste features, customer experience wordt steeds belangrijker. Klanten kunnen makkelijker kiezen en makkelijker overstappen. Als de kwaliteit niet goed is, of een klant wordt niet snel of goed genoeg geholpen, dan gaan ze naar de concurrent…”
Mensenwerk
Wat de hoofdrol gaat opeisen in de toekomst is lastig te voorspellen, vindt Hilberdink: “Ik hoorde deze week ‘mobile is becoming the center of marketing’ en ik geloof daar wel in. Iedereen is actief met smartphones en tablets. Digital, social en content zullen een steeds grotere rol in gaan nemen. Maar sluit ook de mensen niet uit. Die blijven belangrijk. Organisaties vergeten dat soms, maar zonder mensen die het verhaal vertellen en het product goed in de markt zetten, ga je het niet redden. Het product is hartstikke belangrijk, maar het moet ook verkocht worden.”