Als het gaat om informatietechnologie is Freek Kamst een, zogezegd, oude rot in het vak. Op zijn 18e is hij begonnen in een rekencentrum als leerling-computeroperator. Alles wat hij kon leren over het vak, leerde hij uit de bijgeleverde handleidingen. Zijn ervaring zorgde ervoor dat Freek doorgroeide tot IT-manager. In de jaren ’90 werd Informatica eindelijk een HBO-opleiding die door Freek in de avonduren werd gevolgd.
Eind jaren ’90 verschoof Freek’s interesse van IT Technologie naar Informatie. “Ik was toen vooral geïnteresseerd in documentmanagement en het automatiseren hiervan,” licht hij toe. “Met mijn toenmalige team heb ik daar een hele dienstverlening omheen gebouwd. Een erg interessante periode uit mijn carrière.” In 1997 werd Freek gevraagd om de overstap te maken naar Business Intelligence. Zo rolde hij het BI-vak in. “Ik ben veertien dagen naar Engeland gegaan en heb daar alles geleerd over Datawarehousing, ETL, dataopslag en alles wat met Business Intelligence te maken had. Ik heb toen 7 jaar als Datawarehouse Consultant gewerkt.”
Later werd Freek medeaandeelhouder bij Newcom, een ICT adviesbureau gespecialiseerd in data, en vervolgens, in 2004, algemeen directeur. In 2011 is Newcom door de VANAD Group overgenomen. Sindsdien is Freek Director BI Services bij VANAD Insights, onderdeel van de VANAD Group.
Data: hype of ‘here to stay’?
Tegenwoordig kom je de termen Data en Big Data overal tegen, de hamvraag is echter: is (Big) Data ‘here to stay’, of is het een hype die straks nergens meer te bekennen is? Wanneer deze vraag aan Freek wordt gesteld, geeft hij aan dat hij zeker weet dat (Big) Data niet van tijdelijke aard is. “Niet alleen mensen genereren steeds meer data. Allerlei sensoren in de apparaten die wij gebruiken, genereren ook data. Voorbeelden zijn de app’s in je telefoon, de auto, de tv, de koelkast, etc. De hoeveelheid data die iemand in 1700 in zijn hele leven genereerde, wordt nu in één dag gecreëerd.”
Het genereren van data gebeurt vaak zonder dat je het doorhebt. Het gebruik van deze data kan in strijd zijn met de privacy van mensen. “Dit gebeurt steeds vaker. Je bent met je OV-chipkaart overal te traceren, je mobiele telefoon zendt constant een signaal uit naar zendmasten en als je op een website komt is dit ook zichtbaar. Als je als persoon niet wilt dat jouw data wordt verzameld, dan moet je wegblijven van het internet, en dat is nu praktisch onmogelijk. Dat er gegevens over je bekend zijn, kun je natuurlijk zien als inbreuk op je privacy, maar het is ook wel heel fijn om die speciale aanbieding van jouw favoriete product in je mailbox te ontvangen. Dat neemt niet weg dat organisaties bewust moeten omgaan met de data die ze verzamelen van personen. De Wet Bescherming Persoonsgegevens is hiervoor in het leven geroepen en zal met de aanhoudende technologische ontwikkelingen ook continu moeten worden aangepast.”
Lees hier het hele artikel en kom alles te weten wat je moet weten over big data.