Maak kennis met Zahra. Ze werkt deze zomer twee jaar bij VANAD en maakt sinds oktober deel uit van het technical support team. Hoewel ze in een mannenwereld werkt, houdt ze buiten haar werk van typische vrouwendingen, zoals shoppen en series kijken. Zahra ziet er relaxed uit, maar heeft als jonge moeder een druk bestaan. Hoe deze jonge dame alles reilt en zeilt, lees je hier.
Zahra, vertel eens! Hoe zag jouw leven er voor VANAD eruit?
“Deze zomer werk ik alweer twee jaar bij VANAD. Voordat ik bij VANAD begon, heb ik duizenden kilometers van west naar oost afgelegd. Ik ben opgegroeid in Amerika en Nederland en heb anderhalf jaar in Spanje gewoond voor mijn technische studie aan de TU Delft. Hoewel ik het een gave studie vond, voelde ik me er niet tussen passen en ben ik na mijn stage gestopt. Ik heb toen de switch gemaakt naar de studie Voeding en Diëtiek, compleet iets anders. Toch is ergens de techniek blijven hangen, want ik werk op de Technical Support afdeling van VANAD!”
Wat vind jij het allerleukste aan je rol, en waarom?
“De variatie aan technische problemen die je oplost, van iets heel kleins tot iets heel groots. Denk bijvoorbeeld aan een koppelings- of verbindingsprobleem met een Bluetooth-apparaat of een fout in de iOS-update. Ik vind het leuk om problemen op te pakken, errors te achterhalen. In mijn eerste jaar hier werkte ik voor de klantenservice van een telecomprovider. Afgelopen najaar mocht ik, mede door mijn technische achtergrond, doorstromen naar technical support. Het verschil is dat ik bij technical support doe waar mijn passie ligt: techniek! Wat ik ook fijn vind aan mijn rol is dat ik -als moeder van een dochtertje van drie jaar- ruimte heb om ’s avonds te werken.
Wat heb je het meeste geleerd van je training?
“Ik heb vooral geleerd om klantsignalen snel te herkennen en actie te ondernemen. We krijgen heel veel telefoontjes op een dag. Als een klantvraag of -probleem te vaak voorkomt, pak je het hoger op om het probleem te verhelpen. Het probleem ligt soms buiten onze macht en dan is het zaak om te schakelen met andere partijen. In de praktijk leer je echt het meest.”
Waar ben je meeste trots op?
“Mijn dochtertje Emma staat op nummer 1! Ze is echt een lachebek, altijd blij. Soms vraag ik me weleens af hoe ik dit allemaal doe als alleenstaande moeder, maar zoveel liefde die je van je kind krijgt, is de grootste motivatie die je kunt krijgen. Waar ik het meeste trots op ben als ik naar mezelf kijk? Dat ik heel creatief en nieuwsgierig ben. Ik wil alles weten. In mijn werk vind ik het leuk om te weten hoe het wordt opgelost. ‘Weet ik niet’ is geen antwoord voor mij.”
Hoe zie je je toekomst bij VANAD?
“De komende tijd wil ik me vooral gaan specialiseren en doorgroeien op één van onze projecten. Ik wil zowel de voor- als achterkant van projecten kennismatig beheersen. Met de voorkant bedoel ik een aanvraag die wordt gedaan, zoals de beschikbaarheid van een domeinnaam. Aan de achterkant speelt de technische, moeilijke, kant. Uiteindelijk wil ik graag een heel project overnemen. Hoewel ik in Den Haag woon, heeft VANAD de brug gelegd naar Rotterdam en de mensen. Ik overweeg om deze kant op te verhuizen.”
Hoe is het om als één van de weinige vrouwen deel uit te maken van het team?
“Het technical support team bestaat voornamelijk uit mannen. Ik moet bekennen dat ik soms wel de vrouwenpraatjes mis. Dus ja, vrouwen in ons team zijn meer dan welkom! Neemt niet weg dat mijn collega’s heel erg behulpzaam zijn. Ze hebben me zoveel geleerd en staan altijd voor me klaar. Ik vind het fijn dat ik met mijn teamleider mijn werkindeling kan bespreken en de mogelijkheid heb om ook thuis te werken. Een win-winsituatie voor beiden. Dat is voor mij een grote motivatie om met plezier naar mijn werk te gaan.”
Wil jij ook een klantgerichte functie in technical support? Hier vind je al onze vacatures.