Met name binnen de zorg, maar ook binnen anderen branches, wordt er regelmatig gebruik gemaakt van een flexpool. Deze flexpool is een flexibele schil binnen het personeelsbestand en is bedoeld voor een optimale afstemming van het werkaanbod en de beschikbare capaciteit. Een goed lopende flexpool is niet vanzelfsprekend, terwijl dit wel vaak wordt gedacht. Want zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Een voorbeeld uit de praktijk:
Het is vrijdagmiddag 16:00, de medewerkers van het flexbureau beginnen met de afronding van een drukke werkweek. Er zijn veel aanvragen binnen gekomen en ze hebben hun uiterste best gedaan om deze aanvragen naar tevredenheid in te vullen. Om 16:10 uur gaat de telefoon, een spoedaanvraag. De aanvrager zit met de handen in het haar. Er staat een dienst open voor aankomend weekend en er lijkt geen geschikte oplossing meer voor handen. De medewerker van het flexbureau noteert alle zaken van belang en gaat direct aan de slag. Er worden sms’jes, e-mails, WhatsApps en voicemail berichtjes uitgezet richting de flexkrachten. Om 16:45 rinkelt de telefoon, de medewerkers hopen dat er een geschikte flexkracht terug belt. Helaas, geen flexkracht aan de lijn. Het is de aanvrager: de dienst is opgelost, een medewerker van het eigen team heeft terug gebeld en draait de dienst…
Door bijvoorbeeld een gebrek aan vertrouwen in de flexpool wordt deze aanvraag op het laatste moment uitgezet. Er wordt liever eerst gezocht naar een oplossing in het eigen team. Wanneer dit niet lukt wordt alsnog de flexpool ingeschakeld. Er is vervolgens erg weinig tijd voor de flexpool om een passende oplossing te zoeken. Een aantal factoren hadden o.a. bovenstaande situatie kunnen voorkomen.