Over digitaal talent, data, customer centricity en algoritmes
Uit de vele studies naar marketingtrends die we de afgelopen periode zagen, maken we in ieder geval op dat het marketingvakgebied volop in ontwikkeling is en absoluut niet stilstaat. Wat is de focus voor 2017? Met welke marketing trends en ontwikkelingen moet u echt aan de slag? Blijf bij, experimenteer en wees de concurrentie voor.
Meer dan ooit is er (heel) veel aandacht voor technologie. We weten dat vernieuwingen en investeringen in marketingtechnologie meestal niet direct op de korte termijn renderen. Het lijkt effectiever om minder voorop te lopen, maar investeren in kennis over innovaties is meer dan ooit een 'verplichting' geworden voor marketeers. Want voor je het weet loop je achter de feiten aan en heeft de concurrentie een voorsprong die niet meer in te halen lijkt. Ten opzichte van vorige jaren zien we wel weer verschuivingen. Hoe en wat die voor u en uw marketinginspanning betekenen kunt u lezen in dit whitepaper. We geven alvast 3 verschuivingen aan:
- 2017 wordt het jaar van data
- Marketing automation maakt verwachtingen (nog) niet waar
- Digital en Social Service krijgen meer aandacht
Belangrijke online marketing ontwikkelingen
Op basis van gesprekken met honderden deelnemers die het afgelopen jaar deelnamen aan de online en digital marketing- en communicatie-opleidingen is een aantal ontwikkelingen opgevallen. We beschrijven deze kort in het whitepaper en sluiten daarna iedere trend af met twee actiepunten die belangrijk zijn om de trends te kunnen omzetten in actie. Lezen over trends is belangrijk, er mee aan het werk gaan is uiteindelijk waar het om draait. Voor u persoonlijk als marketeer, maar zeker voor de organisatie(s) waarvoor u werkt.
Op basis van ons kwalitatieve onderzoek verwachten wij dat de volgende zes ontwikkelingen zich in het marketing landschap duidelijk zullen aftekenen. Onze inschatting is dat organisaties in 2017 hier meer geld en middelen aan zullen besteden en dit hoger op de agenda komt te staan.
Welke zes digitale marketing trends verdienen in 2017 extra aandacht:
- Mobile first
- Meer digitale marketingkennis in huis
- Digital als driver voor customer centricity
- Tekort aan digitaal talent
- Focus op (klant)data
- Algoritmes en kunstmatige intelligentie worden gemeengoed
Wilt u meer weten over de trends en de bijhorende actiepunten, download dan het whitepaper ‘Digital & Online Marketing Trends 2017’. Ga aan de slag met een of meerdere actiepunten en wees de concurrentie voor!