Groeiende markt voor cloud
De markt voor cloud software is flink aan het groeien. De zakelijke markt is klaar voor Software as a Service (SaaS) oplossingen. De cloud markt zal volgens onderzoek van Gartner* in 2016 met 16% groeien. Als belangrijkste reden geven CIO’s de flexibiliteit en schaalbaarheid aan van de cloud. Hiernaast speelt ook mee dat je naar een voorspelbaar kostenmodel gaat waarbij je betaalt voor zaken die je daadwerkelijk gebruikt. Géén investeringen meer in kostbare systemen waarvan je niet alle functionaliteit gebruikt en die zo gedimensioneerd zijn om de jaarlijkse piekbelasting op te kunnen vangen.
Flexibiliteit
Bij on-premise systemen is het noodzakelijk om te dimensioneren op een pieksituatie, ook wanneer dit zich slechts een maand per jaar voordoet. Daarnaast is het voor de business vaak lastig om simpele wijzigingen in het systeem door te voeren. Hiervoor heeft men bijna altijd de hulp van de ICT afdeling nodig. Een cloud contact center oplossing daarentegen zorgt ervoor dat je gemakkelijk het aantal licenties en functionaliteit kunt op- en afschalen, wanneer u dit uitkomt. Verder is het eenvoudig om mutaties door te voeren in het systeem, waardoor u zelf controle heeft over de situatie en geen collega’s hoeft te storen tijdens hun andere werkzaamheden.
IJsbergen
Het kostenmodel van on-premise en cloud contact center oplossingen kan grafisch worden weergegeven. De voorziene en onvoorziene kosten worden dan gevisualiseerd als ijsbergen. Je ziet alleen de top, maar niet de onderkant. Klik hier om te zien hoe de ijsbergen van on-premise en cloud zich met elkaar verhouden.