Als je communiceert met je klant is de tone of voice belangrijk. Met tone of voice bedoelen we de stijl waarin je schrijft, bijvoorbeeld op je website, de chatbot of in e-mails. Maar ook in andere uitingen komt de tone of voice terug, zoals op social media, reclamespotjes, brochures of op een 404-pagina. Het hoeft zelfs niet altijd alleen tekst te zijn. Zeker bij reclame en op social media voeren foto’s en filmpjes de boventoon. De tone of voice is dus de manier waarop je communiceert met je doelgroep en waarmee je de persoonlijkheid van je merk of bedrijf uitstraalt.
Bepaal de juiste tone of voice
Hoe je communiceert met klanten bepaalt je imago als bedrijf. Schrijf je bijvoorbeeld grappig of serieus? Feitelijk, of juist verhalend? Durf je soms een beetje bijdehand te doen, of hou je het liever keurig? De keuzes die je maakt hangen af van je doelgroep en wat je wilt uitstralen. Het helpt om te werken met persona’s: Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) klant. Met hem of haar in je hoofd wordt het een stuk makkelijker om te bedenken hoe je wilt communiceren.
Zorg voor een consistente tone of voice
Het allerbelangrijkste is dat de tone of voice altijd consistent is, in al je content en op al je kanalen. Niet is zo verwarrend voor de klant als je website vol staat met grapjes, maar je e-mails heel formeel zijn. Spreek daarom duidelijk af wat jullie tone of voice is en wat vooral ook niet. Als je het goed doet, ben je daarmee ook herkenbaar als merk.
De tone of voice van servicecontent
Met servicecontent uit je kennisbank beantwoord je de vragen van klanten. De tone of voice van deze servicecontent moet dus aansluten bij andere uitingen, bijvoorbeeld die van marketing en sales. Gebruik je je kennisbank als één bron voor verschillende kanalen, dan weet je in ieder geval zeker dat het met de consistentie wel goed zit.
Leer jouw juiste tone of voice gebruiken
Heeft jouw organisatie nog geen duidelijke tone of voice? Of ligt de basis er, maar vind je het lastig om dit consequent door te voeren in al je (service) content? TKC helpt! Bijvoorbeeld met de workshop Klantgericht Content Schrijven. Daarin besteden we veel aandacht aan de tone of voice, maar natuurlijk ook aan andere onderwerpen zoals duidelijk schrijven voor je doelgroep en SEO-proof teksten.
Kijk hier voor meer informatie over de workshop of om je direct in te schrijven. Heb je vragen? Neem dan even contact op. We love to help you!