Zichtbaarheid van kennismanagement binnen je organisatie
Merk je dat het lastig is om kennismanagement (KM) op de kaart te zetten binnen de organisatie? Je kan dit veranderen! We geven je een paar tips om hier vast mee aan de slag te gaan:
Missie en visie
Stel jezelf de vraag of er binnen jouw organisatie een missie en visie is op KM. Waar sta je voor? Wat motiveert je? Wat wil je bereiken met KM? Ga met je stakeholders rond de tafel zitten en geef antwoord op deze vragen. Dit geeft je richting.
Doelen en strategie
Met elkaar sparren over missie en visie is leuk. De volgende stap is écht aan de slag gaan. Je wilt voorkomen dat je de missie en visie vergeet door de dagelijkse drukte. Ga daarom actief aan de slag om missie en visie te koppelen aan je dagelijkse werk en projecten. Kijk daarbij kritisch welke activiteiten bijdragen aan je doel.
Je bent nu goed op weg. Je hebt samen met je stakeholders een missie en visie geformuleerd. Dit vertaal je met je team naar doelen en een strategie. Door je stakeholders hierbij te betrekken, creëer je draagvlak. Dit helpt je zeker bij de volgende stappen.
Rollen
Weet je wie er allemaal betrokken zijn bij KM? Denk hierbij vooral buiten je eigen team en stakeholders. Je komt er snel achter dat veel meer mensen bij KM betrokken zijn. Wist je bijvoorbeeld dat de gebruiker (een telefonisch adviseur) van je kennisbank ook een rol is? Hij geeft feedback op je artikelen, zodat je de kennisbank nog beter kan maken.
Zorg dat iedereen zijn rol kent en commitment afgeeft. Hierdoor heb je een mooie club mensen om je heen die als ambassadeur optreden van je kennisorganisatie. Dit helpt je bij je zichtbaarheid in je organisatie.
Processen
Nu is het zaak dat iedereen weet wanneer hij wat moet doen. Breng je processen in kaart en stem deze af zodat iedereen weet waar hij aan toe is en op welk moment.
En verder……
Bedenk creatieve manieren om je kennisorganisatie onder de aandacht te brengen. Nodig mensen uit voor een kop koffie en vertel over kennismanagement. Ga de bühne op! Vertel mensen de waarde van KM. Vergeet daarbij niet de belangrijkste boodschap: ‘ik help je om klantvragen in één keer goed te beantwoorden!’
Wil je meer weten over hoe je Team Knowledge op de kaart zet? Wij schreven er een whitepaper over!