In deze podcast: Erik de Gier interviewt Arjan van Hessen van Telecats en Universiteit Twente over “praatpalen”. In Nederland zal, net als in de USA, het percentage huishoudens dat een praatpaal heeft binnen een paar jaar de 30% overschrijden. Praatpalen zijn Hot en talloze bedrijven zijn er mee aan het experimenteren. Hoe kunnen klanten direct met hen praten zonder tussenkomst van de klantenservice?
Klinkt mooi en de demo’s zijn interessant en vooral leuk maar relevante zaken blijven onderbelicht. Hoe ga je de privacy garanderen? Hoe ga je om met de openbaarheid van de dialoog? Hoe ga je de identificatie doen? De eerste Nederlandse demo’s richten zich op het opvragen van informatie en deze oplossingen zullen in eerste instantie vooral de reeds bestaande selfservice oplossingen online of in Apps gedeeltelijk vervangen. Maar ook voor de informatieverstrekking is het de vraag of je die alleen in gesproken vorm wilt hebben. Wellicht dat de nieuwe Praatpalen met scherm een betere oplossing zijn om de gevraagde informatie tot je te nemen.