Haarlem is een populaire stad. Het aantal inwoners groeit, net als het aantal bezoekers. En meer mensen betekent ook meer auto’s. Gemeente Haarlem anticipeert met verschillende maatregelen op deze groei. Een van deze maatregelen is het digitaliseren van parkeren voor bezoekers. Sinds oktober 2018 kunnen vergunninghouders bezoekers aan- en afmelden via een app, internet of via de telefoon met spraakherkenning van Telecats.
Voor de digitalisatie van het bezoekersparkeren heeft de gemeente Haarlem een unieke aanpak gekozen. De bezoekersapplicatie is door de gemeente Haarlem in eigen beheer ontwikkelt en zij stellen de broncode ook ter beschikking aan andere gemeenten die een gelijke route willen bewandelen.
Om een laagdrempelig gebruik van de bezoekersparkeerregeling te kunnen bieden, wilde Haarlem naast toegang via een app en internet ook een telefonische toegang. Het moest mogelijk zijn om door middel van een telefoongesprek een bezoeker aan- of af te melden. Hiervoor ging Haarlem een samenwerking aan met Telecats.
Sander van den Brant, Programmamanager parkeren: “De spraaktechnologie van Telecats wordt al jaren succesvol gebruikt voor het herkennen van kentekens en Telecats bood ons de zekerheid van meer dan 90% correcte herkenning van kentekens.”
De spraaktechnologie was een gegeven, de samenwerking draaide om het aansluiten van de technologie van Telecats op het vergunningensysteem van Haarlem. Deze integratie vereiste goede afstemming en flexibiliteit aan beide kanten om de beste klantreis mogelijk te maken. Peter van Helden was namens de gemeente Haarlem verantwoordelijk voor het project:
“Ik kan maar één ding zeggen: Telecats maakt waar wat ze belooft. De zeer prettige samenwerking leidde tot een snelle implementatie en nu, enige maanden na livegang, presteert de telefonische ingang boven verwachting.”