Wil je als marketeer dat je merk top of mind blijft, dan moet je continu zorgen voor relevante content, campagnes en proposities. Daarvoor moet je exact weten wat er speelt onder je doelgroep. Je gaat daarom ongetwijfeld regelmatig in gesprek met klanten en collega’s en volgt keurig wat er op social media wordt gezegd over je merk. Goed bezig, maar wist je dat social listening jou als marketeer enorm kan helpen om je doelgroep nog beter te leren kennen? De data die je daarmee verzamelt bieden je volop input voor het ontwikkelen van nieuwe marketingcampagnes en proposities. Kortom: met social listening leg je de basis voor een marketingstrategie die gegarandeerd scoort.
Je denkt misschien dat je allang aan social listening doet. Je volgt toch de mentions van je merk op social media en signaleert reputatierisico’s? Door social media te volgen kun je snel ingrijpen als je merk schade dreigt op te lopen en je weet wat anderen schrijven over je merk en producten of diensten. Het is de ouderwetse knipselkrant in een online jasje. Maar social listening gaat veel verder dan alleen het volgen van individuele online berichten. Het is een krachtige basis voor het ontwikkelen van kick assrelevante content en het geeft je onmisbare informatie voor het kiezen van de juiste kanalen, onderwerpen en influencers. Wij vinden dan ook dat social listening een onmisbare tool is voor elke zichzelf respecterende marketeer. Hieronder leggen we je haarfijn uit waarom social listening meer is dan het voorkomen van reputatieschade, en hoe je deze techniek kunt inzetten om topresultaat te bereiken met je marketingactiviteiten.
Altijd op de hoogte van trends en relevante onderwerpen
Met social listening signaleer en analyseer je trends rond je merk. Een reisbestemming die opeens heel populair is, een nieuwe kledingtrend, een hype die ontstaat rond vegan food of slaafvrije chocolade: allemaal potentieel belangrijke ontwikkelingen voor marketeers. Ook leer je welke onderwerpen relevant zijn in relatie tot je merk. Noemen mensen rode wijn vooral in combinatie met woorden als ‘winter’, ‘dineren’ en ‘kaasplank’, of komt de combinatie met ‘sinas’ en ‘zomer’ opeens veel voor? In Spanje is ‘tinto de verano’ (rode wijn gemixt met sinas) al jaren een verfrissende zomercocktail en als marketeer zie je door middel van social listening meteen wanneer deze trend overwaait naar Nederland. Zo helpt social listening marketeers om op de hoogte te zijn van wat er speelt, met hun doelgroep in gesprek te zijn over relevante onderwerpen en slimme campagnes te ontwikkelen.
En een bonus op het gebied van trendwatching: social listening geeft marketeers de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van trends in hun vakgebied, door relevante onderwerpen in de gaten te houden zoals video marketing, WhatsApp voor bedrijven en conversational marketing.
Helemaal in touch met productgebruik en sentimenten rond je merk
Nog een voordeel: dankzij social listening weet je hoe je klanten je product gebruiken. Ook geeft social listening je de mogelijkheid om sentimenten te meten: zijn mensen positief over je merk? Zijn ze blij met je producten of diensten? En hoe wordt er gereageerd op campagnes? De marketeers van Hüttenkäse komen er zo bijvoorbeeld achter dat hun product niet alleen op brood gesmeerd wordt, maar ook vaak dient als ingrediënt in salades en avondmaaltijden. De marketeers van Online.nl komen erachter dat er veel gepraat wordt over een nieuwe campagne. En de marketeers van Tony’s Chocolonely weten precies welke smaken populair zijn en welke minder goed aanslaan. Zo verzamel je als marketeer mooie haakjes voor content en campagnes, maar ook voor het verbeteren van je producten/diensten en je assortiment.
Inzicht in kanalen en media
Door te luisteren naar wat er online gebeurt rond je merk, zie je op welke kanalen en media het meest over je merk of specifieke onderwerpen gesproken wordt. Dat levert marketeers waardevolle inzichten op. Je weet daardoor op welke kanalen je actief moet zijn voor campagnes of voor je merk in het algemeen. Bovendien zie je welke social media-kanalen gebruikt worden (en dus ook waar jouw merk zich moet laten zien) en krijg je inzicht in specifieke websites, communities en media die veel over jouw onderwerp praten. Dat kan interessant zijn voor PR of sponsoring.
Alle relevante influencers in beeld
Wil je aan de slag met influencer marketing en wil je weten welke influencers bij je merk passen? Dan is social listening hét instrument om erachter te komen wie dat zijn. Je ziet wie veel over jouw merk of producten praten en ontdekt welke foodies, reisbloggers of fashion bloggers veel mensen bereiken en goed passen bij jouw merk. Je hebt zo snel door met wie je kunt samenwerken om een grote groep mensen te bereiken en je merk te versterken. En ook wanneer een influencer jou op eigen initiatief noemt ben je er door social listening als de kippen bij. Als vlogster Monica Geuze jouw koekjes lekker vindt en dat deelt op social media is het een kleine moeite om daarop in te haken en snel te profiteren van haar grote invloed en bereik.
Snel en slim monitoren en bijsturen
Een nieuwe campagne? Daar ben je vast trots op! Maar meet je ook of hij scoort? Social listening biedt volop aanknopingspunten om de resultaten van je activiteiten te monitoren en direct bij te sturen. Veel social listening-tools bieden de mogelijkheid om vanuit de tool berichten te plaatsen, zodat je alle berichten over een onderwerp of campagne bij elkaar hebt en die met elkaar kunt vergelijken. Zo heb je direct een overzicht van het aantal views en de engagement op berichten, maar je ziet ook direct welke invloed een bepaald bericht of campagne heeft op het aantal berichten en het sentiment rond je merk. Zo weet je meteen welke marketingacties werken en waar je verbeteringen kunt realiseren. Op die manier helpt social listening jou om het maximale uit je marketingbudget te halen.
Wil je weten wat social listening voor jouw merk kan betekenen? We geven je graag een demo of een inkijkje in de actuele trends & topics in jouw branche. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak. Tot snel!
Over de auteur
Marjolein Hogeweg is digital transformation consultant bij Netino. Zij adviseert organisaties bij het inrichten en up-to-date houden van digitaal klantcontact. Daarnaast heeft ze zich in de afgelopen jaren gespecialiseerd in online en social media monitoring oplossingen.