
Na de lancering van Instagram in 2010 heeft het fotoplatform een ongekende groei doorgemaakt. Zo delen 300 miljoen fotografen in spé gemiddeld 70 miljoen foto’s per dag! Qua Nederlandse data verzamelen we dagelijks met OBI4wan zo’n 130.000 foto’s, comments en video’s en maken we deze beschikbaar voor analyse. Maar waar is zo’n analyse goed voor? Lees verder hoe inzichten uit data je marketingstrategie kunnen versterken.
Eind 2014 deden we onderzoek naar Instagram in Nederland, waarbij we meer dan 300.000 posts analyseerden. Toen bleek al dat Instagram posts gemiddeld 0,5 comments kregen en 2,7 hashtags bevatten. Vooral hashtags zijn een essentieel onderdeel van Instagram, met name door de verzamelpagina’s van foto’s met een bepaalde hashtag.
Wat delen we op Instagram in Nederland?
Instagram is het domein van een relatief jonge doelgroep, bestaande uit catlovers, foodies en hipsters. Althans, dat is toch wel een veelgehoord beeld van het platform. Toch denk ik dat Instagram veel meer te bieden heeft dan op het eerste gezicht (selfie?) lijkt.
Ik dook de data in om een beeld te krijgen van het dagelijkse Instagramverkeer in Nederland. Een gerichte data analyse is nodig om kansen te kunnen identificeren voor je marketingstrategie, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
#love, #fashion, #happy en #food zijn populaire hashtags
Dit bevestigt bijna het imago waar ik het eerder over had. Aanvullend valt me bij deze hashtags direct op dat ze vooral van positieve aard zijn! Hoe anders kan dat zijn op een platform als Twitter, waar de toon van berichten vaak negatief kan zijn.
Hierdoor wordt ook gelijk het nut van de hashtag zichtbaar. Met de juiste hashtag creëer je zichtbaarheid door jezelf te identificeren met populaire onderwerpen. Dit biedt organisaties dan weer de kans om zich te verbinden met hun doelgroep, bijvoorbeeld door in te haken op populaire hashtags of door je eigen unieke hashtag te promoten.
Voorbeeld van een gerichte toepassing van populaire hashtags door amsterdam.insights
Zoek op specifieke hashtags, termen of locaties
Om je strategie optimaal voor te kunnen bereiden is het voor jou belangrijk om te weten wat er wordt gedeeld rondom jouw organisatie, merk, producten en diensten of relevante zoektermen. In onderstaand voorbeeld kijk ik met de filtermogelijkheden van OBI4wan naar de specifieke hashtag #coffee.
De hashtag #coffee is vooral populair in het weekend. Daarbij valt op dat #coffee meer in de avond wordt besproken dan ’s ochtends. Opvallend genoeg wordt #morning wel vaak als gerelateerde hashtag ingezet, wat doet suggereren dat de hashtag juist populairder is in de ochtend.
Gerelateerde hashtags als #coffeetime en #coffeeart laten goed zien dat koffiedrinken méér is dan de nodige caffeïne boost tijdens je dag. Het is een beweging geworden, een manier om je te profileren en identificeren met de massa, maar dan wél met unieke content!
Tot slot biedt ook de geo-data van berichten een nieuw inzicht in de beleving van je doelgroep. Op de geokaart van Amsterdam is goed te zien op welke plekken #coffee populair is.
Van inzichten uit data naar input voor je marketingstrategie
Al deze inzichten uit je data analyse kun je rechtstreeks gebruiken als input voor je marketingstrategie. Wéét waar je doelgroep over praat, wanneer ze dat doen en wáár ze dat doen. Marketing gaat om het moment, zijn waar je doelgroep is.
Om je doelgroep te kunnen bereiken en vervolgens te verbinden aan je merk moet je weten wat hun bezighoudt. Met je eigen Instagram campagne zorg je voor herkenning van je eigen merk en heb je de kans om je eigen persoonlijke kant te laten zien. Neem je doelgroep mee in het verhaal rondom je producten en wees interessant!