Een groeiend aantal organisaties en instellingen stelt de klant centraal in de ondernemingsstrategie. De paradox is dat de meeste organisaties denken klantgericht te zijn en dat veel klanten het daar niet mee eens zijn. Klantgerichtheid is geen nevenactiviteit maar een strategische keuze.
De internationale term voor klantgerichtheid is ‘Customer Centricity’. Organisaties die weten klantgerichtheid vanuit strategie in te zetten laten zien dat winstgevendheid en klantgerichtheid heel goed samen kunnen gaan. Sterker nog deze organisaties (ook non profit) zijn ervan overtuigd dat Customer Centricity voor hen de enige manier om succesvol te zijn in het digitale tijdperk.
Een klantgerichte strategie en organisatie is niet eenvoudig. Er moeten keuzes gemaakt worden die consequenties hebben voor de hele waardeketen. Service, marketing, verkoop en e-commerce processen zijn gericht op de optimale klantbeleving. De klant staat centraal, niet de producten of organisatie.
Maar hoe organiseert u dat?
In de nieuwe postdoctorale opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap van Beeckestijn Business School staat dit vraagstuk centraal. Deze postdoctorale opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap heeft dan ook als doel professionals en managers op te leiden om klantgerichtheid te realiseren binnen de eigen organisatie of bij een opdrachtgever. De postdoctorale opleiding Customer Centric belicht uiteraard de allerlaatste strategische modellen, onderzoeken en inzichten uit de praktijk.
Van customer centric-visie naar actie
Klantgericht bent u niet van de ene op de andere dag. Daarom staat een gefaseerde aanpak van het klantgerichter maken van organisaties centraal. Alle aspecten van Customer Centricity komen aan bod en u ontwikkelt tijdens de opleiding uw eigen visie, strategie en plan van aanpak. In die zin is de postdoctorale opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap te zien als een bedrijfskundige Customer Management & CRM opleiding met als doel een succesvolle strategie én implementatie van klantgerichtheid & klantwaarde management voor de gehele organisatie.
De ROI van klantgerichtheid
Het uiteindelijke doel van Customer Centricity is het realiseren van betere bedrijfsresultaten (ook voor overheden en non-profit). De baten zijn echter niet alleen in geld uit te drukken maar ook in kwalitatieve waarden zoals de maatschappelijke positie van een organisatie, de klant- én medewerkerstevredenheid, brand value, loyalty en ambassadeurs.
Deze opleiding start op maandag 28 september.
Meer informatie over deze opleiding? Volg een proefcollege op locatie of via een webinar! Het eerstvolgende proefcollege is op 18 augustus a.s., het eerstvolgende webinar vind plaats op 31 augustus.