Naar verwachting stijgt de wereldwijde markt voor Virtual Reality en Augmented Reality $ 109.61 miljard in 2026. Hoewel VR en AR het meest worden gebruikt voor games en entertainment, laten deze cijfers zien dat de deze technologieën waarschijnlijk in meer industrieën gaan zien. Wat dacht je van in klantcontact?
Steeds meer bedrijven zien de lucratieve impact van Virtual Reality en Augmented Reality op de Customer Experience (CX). In een tijd waar bedrijven steeds op zoek zijn naar nieuwe manieren om klanten aan zich te binden, zorgen AR en VR voor nieuwe kansen om een unieke ervaring te creëren.
Wat is Virtual Reality?
Virtual Reality is een door een computers gegenereerde simulatie waarin gebruikers dankzij elektronische apparatuur fysiek kunnen handelen in een kunstmatig gecreëerde 3D-omgeving.
De fysieke aanwezigheid van een gebruiker wordt gedigitaliseerd, waardoor hij het gevoel krijgt deze virtuele wereld op een fysieke manier te ervaren. VR wordt ondersteund door visuele en auditieve signalen, waardoor je als het ware in een gesimuleerde realiteit plaatsneemt.
VR vervangt de werkelijkheid door een digitale simulatie en brengt je zo een transformerende ervaring.
Hoe verbetert Virtual Reality de Customer Experience?
Uit recent onderzoek blijkt dat klanten in 86% van de gevallen bereid zijn meer te betalen wanneer ze een goede klantervaring ontvangen. Met VR kunnen bedrijven revolutionaire klantervaringen creëeren die nog niet vaak gezien zijn.
Nu de technologie evolueert en de hardware betaalbaarder wordt, is het ook een stuk meer toegankelijk. Uit onderzoek blijkt dat 84% van de stakeholders verwacht Virtual Reality de komende vijf jaar toe te passen in de Customer Experience.
Wat voor potentieel heeft Virtual Reality?
Hoewel VR nog in de kinderschoenen staat, ontwikkelt het zich snel tot een levensvatbaar medium voor mensen om cyberspace met de echte wereld te verbinden.
Het tempo van de innovatie op het gebied van VR neemt in rap tempo toe, en de kosten van de apparaten zullen naar verwachting snel dalen naarmate meer consumenten de technologie gaan gebruiken.
Daarom is het helemaal nog niet zo’n slecht idee om Virtual Reality te overwegen in je bedrijf.
Op dit moment voeren twee VR-technologieën de hoofdtoon: de Oculus Rift van Facebook en de HoloLens van Microsoft.
Hoewel zowel Oculus Rift als HoloLens kunnen bogen op een robuuste VR-ervaring en een krachtige toolkit voor ontwikkelaars die kan worden geïntegreerd in andere hardware- en softwareomgevingen (denk aan gaming), benaderen de technologieën het samengaan van de echte wereld met de virtuele wereld heel anders.
In het geval van de Oculus Rift kan een persoon worden ondergedompeld in een virtuele omgeving, waardoor hij een integraal onderdeel van die virtuele realiteit wordt.
Microsofts HoloLens benadert VR op een heel andere manier, door virtuele elementen over de echte wereld heen te leggen om de echte wereld te verrijken.
Beide benaderingen openen de deur naar talloze toepassingen die alles kunnen, van het simuleren van persoonlijke vergaderingen tot het bieden van een zeer meeslepende game-ervaring.
Virtual Reality toepassingen om de Customer Experience te verbeteren
Maar wat betekent dit allemaal voor de klantenservice? Lees verder